FROM MEDIA CONSUMPTION TO THE CREATION OF COMMUNICATIVE ECOSYSTEMS IN HIGH SCHOOL: DIALOGIC APPROACHES AND PERSPECTIVES

ENFOQUES E PERSPECTIVAS DIALÓGICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42280

Keywords:

Dialogic Theory of Language, Communicative Ecosystems, Media Education, Writing, School Newspaper

Abstract

This article investigates how journalistic production practices, articulated with the creation of communicative ecosystems in high school, contribute to processes of authorship and critical formation. The aim of the study is to understand how the production of the school newspaper Ita fostered the development of authorship and critical media literacy among students from a federal public school in Paraíba, Brazil. The action research analyzed how creating the newspaper enabled the appropriation of journalistic genres, the emergence of authorial discourses, and the construction of learning processes grounded in decolonial perspectives. Grounded in Educommunication, the Dialogic Theory of Language, and decolonial approaches, the study shows that, by engaging in the planning, writing, editing, and circulation of a media product, students shift from positions of passive consumption to autonomous communicative practices that challenge hegemonic narratives and expand democratic participation in the school environment. The results reveal transformations in conceptions of writing, in the exercise of media criticism, and in the constitution of communicative ecosystems that strengthen student engagement and collective authorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande. Especialista em Tecnologias Digitais na Educação, Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo e Licenciado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Paraíba. Realizou Estágio Pós-Doutoral em Linguística na Universidade Federal da Paraíba. Professor Adjunto III de Língua Portuguesa e Linguística na Unidade Acadêmica de Letras, Centro de Humanidades, da Universidade Federal de Campina Grande (UAL/CH/UFCG) e Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE/UFCG). Membro dos Grupos de Pesquisa: Linguagem, Interação e Cultura (GELInC/UFCG); Teorias da Linguagem e Ensino (CNPq/UFCG); e O Círculo de Bakhtin em Diálogo (CNPq/UEPB). Desenvolve pesquisas tendo como referências teórico-metodológicas estudos da Teoria Dialógica (Bakhtin e o Círculo) e da Comunicação Midiática, sob a concepção de (língua)gem enquanto práticas sociais, históricas e culturais de interações discursivas. Tem interesse por temas como ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa, cultura digital, vivências educomunicativas e educação midiática no combate à desinformação.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011 [1919-1974].

BRAIT, Beth. Interação, gênero e estilo. In: PRETI, Dino (org.) Interação na fala e na escrita. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2ª. ed., 2002.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

CITELLI, Adilson Odair. (org.). Inter-relações comunicação e educação no contexto do ensino básico [recurso eletrônico]. – São Paulo: ECA-USP, 2020. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/mecom/. Acesso em: 31 set. 2023.

COLELLO, Sílvia de Mattos Gasparian. A escola que (não) ensina a escrever. 2ª ed. Revisada. São Paulo: Summus, 2012.

DEMO, Pedro. Pesquisa participante: saber pensar e intervir juntos. Brasília: Liber Livro, 2008.

DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7–35, mai.-ago. 2007.

FREINET, Celéstin. O Jornal Escolar. Lisboa: Ed. Estampa, 1974.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GERALDI, João Wanderley. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015. Disponível em: . Acesso em: 15 dez. 2023.

IJUIM, Jorge Kanehide. Jornal e vivências humanas: um roteiro de viagem. São Paulo. ECA/USP. Tese de doutorado, 2002.

IJUIM, Jorge Kanehide. Jornal Escolar e Vivências Humanas: Teoria e Técnicas em apoio a professores do Ensino Fundamental e Médio. Mato Grosso Do Sul: Universidade Federal De Mato Grosso Do Sul, 2000.

JESUS, Denise Meyrelles de; VIEIRA, Alexandro Braga; EFFGEN, Ariadna Pereira Siqueira. Pesquisa-ação colaborativo-crítica: em busca de uma epistemologia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 771–788, set. 2014.

JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira Magalhães; BATISTA, Michel Corci. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. In: FONTANA, Felipe; ROSA, Marcos Paulo. Observação, questionário, entrevista e grupo focal, 1ª ed., Maringá, PR: Gráfica e Editora Massoni, 2021, p. 96.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e comunicação: interconexões e convergências. Educação & Sociedade, v. 29, n. 104, p. 647–665, out. 2008.

LABORNE, Ana Amélia de Paula. Branquitude, colonialismo e poder: a produção do conhecimento acadêmico no contexto brasileiro. In: Müller, T.; Cardoso, L. (Org.). Branquitude: estudos sobre identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris, 2017. p. 91-105.

RODRIGUES. Rosângela Hammes. A Constituição e Funcionamento do Gênero Jornalístico Artigo: Cronotopo e Dialogismo. Tese (Doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem – LAEL – PUCSP). São Paulo: PUCSP, 2001.

SARTORI, Ademilde. A educomunicação como resposta possível às inter‐relações entre comunicação e educação: promoção de ecossistemas comunicativos. In: CONGRESO LATINOAMERICANO DE INVESTIGACIÓN DE LA COMUNICACIÓN, 30, 2008. Monterrey‐ México. Anais… Monterrey: Tecnológico Monterrey, p. 12.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOARES, Ismar de Oliveira. Gestão Comunicativa e Educação: caminhos da educomunicação. Revista Comunicação & Educação. Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo. Ed. 23, jan/abr 2002, p. 16-25.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: 34, 2017 [1929].

XAVIER, Manassés Morais. As redes sociais digitais como acontecimentos enunciativos de interações discursivas. São Paulo: Editora Mentes Abertas, 2023.

XAVIER, Manassés Morais. Educomunicação em perspectiva dialógico-discursiva. São Paulo: Mentes Abertas; Campina Grande: EDUFCG, 2020.

Published

24-12-2025

How to Cite

BRAZIL, Priscila; XAVIER, Manassés Morais. FROM MEDIA CONSUMPTION TO THE CREATION OF COMMUNICATIVE ECOSYSTEMS IN HIGH SCHOOL: DIALOGIC APPROACHES AND PERSPECTIVES: ENFOQUES E PERSPECTIVAS DIALÓGICAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. BHK24, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42280. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/42280. Acesso em: 24 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: Teoria Dialógica do Círculo de Bakhtin em foco: estudos sobre práticas sociais, históricas e culturais de linguagem

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.