RETHINKING RESISTANCE THROUGH NARRATIVES
THE DECOLONIZING POWER OF THE FIELD CLASS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID39851Keywords:
field study, narratives, resistance, Angola Janga, freedomAbstract
This article discusses the experience of two Pedagogy students from UFRN during a field trip to União dos Palmares/AL. The field trip is understood as an extremely important tool in the educational process, as it allows for deeper immersion into the content studied in the classroom, bringing students closer to practical and historical reality. Therefore, considering the range of knowledge acquired during the experience beyond the school walls, this paper aims to present an approach that connects theory and practice, through the bridge between the knowledge studied in the academic environment and the experiences that took place in the following spaces: Angola Janga (Palmares Quilombo), Anhumas Plantation, and the Maria Mariá House Museum. In this way, the objective of the article is to amplify other voices, offering reflections on resistance through silenced narratives and exploring themes such as the symbolic privilege of whiteness, female protagonism, and the formative and decolonizing value of the field trip. Additionally, this account seeks to demystify the stereotyped and reductionist view that many still hold about Angola Janga. Thus, it is essential to consider a perspective of curriculum decolonization so that we can, through pedagogical practices, teach our students that we should not erase histories, but rather rescue them — and not perpetuate the blind belief that there is only one single and immutable history.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. Sejamos todos feministas. Editora Companhia das letras, 2014.
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BENTO, M. A. S. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BRASIL. Fundação Cultural Palmares. Parque Memorial Quilombo dos Palmares. Disponível em: https://www.gov.br/palmares/pt-br/departamentos/protecao-preservacao-e-articulacao/serra-da-barriga-1/parque-memorial-quilombo-dos-palmares. Acesso em: 02 abr. 2025.
CARMO, E. F. B. M. História da África nos anos iniciais do ensino fundamental: os Adinkra. Salvador: Artegraf, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
PINHEIRO, B. C. S. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023
TRINDADE, A. L. Valores Civilizatórios Afro-brasileiros na educação. MEC – Valores afro-brasileiros na Educação. Boletim, v.22, 2005.
Downloads
Published
Versions
- 24-08-2025 (2)
- 24-08-2025 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cauê Almeida Galvão, Danielly Silva dos Santos, Camila Brito de Lima Cândido

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)