RELIGIOUS DISCOURSE IN CARTOONS: DIALOGIC POSSIBILITIES
POSSIBILIDADES DIALÓGICAS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41948Keywords:
Keywords: dialogic theory of language; religious discourse; cartoons.Abstract
ABSTRACT
This article analyzes, from the dialogical perspective of the Bakhtin Circle, the materialization of religious discourse in cartoons, considering them as concrete utterances that establish a tense and polyphonic dialogue among different social voices.
Thus, the study’s corpus consists of two cartoons that critically and evaluatively address the religious standpoint in relation to issues of public interest, which reveals disputes over meaning and ideological tensions. The theoretical and methodological reflection is grounded in the Dialogic Theory of Language (DTL), especially in the concepts of utterance, dialogism, and discourse genre, articulated with studies on religious and theological discourse. Methodologically, this is a documentary research (Fontana; Pereira, 2023) with a qualitative approach (Chizzotti, 2006). The results of the analysis indicate that religious discourse, by reflecting and refracting a Christian worldview, constitutes itself as an arena of axiological struggles, in which individual voices, imbued with divine authority, seek to legitimize particular perspectives and influence the interpretation of interlocutors. This may suggest that the cartoons bring together different voices and perspectives that are shaped by experiences stemming both from discursive universalization and from decentralization processes embedded in non-official, yet socially situated, contexts. The cartoons are configured as a discursive genre, enabling the circulation of multiple voices and values, the confrontation between official discourse and non-hegemonic social voices, thus highlighting the complexity and heterogeneity of meaning construction within the contemporary religious and social spheres.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
AMORIM, Marília. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, B. (org.) Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018, p. 95-114.
BAKHTIN, Mikail. A cultura popular na Idade Média: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2010 [1945].
BAKHTIN, Mikail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: 34, 2016 [1952/1953].
BRAIT, Beth. (org.) Bakhtin: conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
BRAIT, Beth. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 43-66, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568. Acesso em: 21 nov. 2024.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez. 2006.
CITELLI, Adilson. Linguagem e Persuasão. 16. ed. São Paulo: Ática, 2006.
FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2001.
FONTANA, Felipe; PEREIRA, Ana Carolina Torrente. Pesquisa documental. In: JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira Magalhães; BATISTA, Michel Corci. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 2. ed. Ponta Grossa: Atena, 2023, p. 42-58.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. A Linguagem e seu Funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1987.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: B34, 2018 [1929].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jucileide Maria Oliveira Cândido, Maria Dnalda Pereira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)