RELIGIOUS DISCOURSE IN CARTOONS: DIALOGIC POSSIBILITIES

POSSIBILIDADES DIALÓGICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41948

Keywords:

Keywords: dialogic theory of language; religious discourse; cartoons.

Abstract

ABSTRACT

 

This article analyzes, from the dialogical perspective of the Bakhtin Circle, the materialization of religious discourse in cartoons, considering them as concrete utterances that establish a tense and polyphonic dialogue among different social voices.

Thus, the study’s corpus consists of two cartoons that critically and evaluatively address the religious standpoint in relation to issues of public interest, which reveals disputes over meaning and ideological tensions. The theoretical and methodological reflection is grounded in the Dialogic Theory of Language (DTL), especially in the concepts of utterance, dialogism, and discourse genre, articulated with studies on religious and theological discourse. Methodologically, this is a documentary research (Fontana; Pereira, 2023) with a qualitative approach (Chizzotti, 2006). The results of the analysis indicate that religious discourse, by reflecting and refracting a Christian worldview, constitutes itself as an arena of axiological struggles, in which individual voices, imbued with divine authority, seek to legitimize particular perspectives and influence the interpretation of interlocutors. This may suggest that the cartoons bring together different voices and perspectives that are shaped by experiences stemming both from discursive universalization and from decentralization processes embedded in non-official, yet socially situated, contexts. The cartoons are configured as a discursive genre, enabling the circulation of multiple voices and values, the confrontation between official discourse and non-hegemonic social voices, thus highlighting the complexity and heterogeneity of meaning construction within the contemporary religious and social spheres.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Dnalda Pereira da Silva, UFCG

Doutoranda em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Especialista em Língua Portuguesa, pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Graduada em Letras - Língua Portuguesa pela UEPB. Possui aperfeiçoamento em Tecnologia na Educação, Ensino Híbrido e Inovação Pedagógica, pela Universidade Federal do Ceará (UFC), aperfeiçoamento em Atendimento Educacional Especializado: Transtorno do Espectro Autista (TEA), promovido pela Diretoria de Educação Especial (DEE) da Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação (SEMESP) do Ministério da Educação (MEC). Membro dos Grupos de Pesquisa: Linguagem, Interação e Cultura (GELInC/UFCG); e Teorias da Linguagem e Ensino (CNPq/UFCG). Atualmente é professora de Língua Portuguesa do quadro permanente da Secretaria de Educação dos Municípios de Gado Bravo/PB e de Aroeiras/PB. Possui experiência no ensino de Língua Portuguesa, Linguística, Literatura Brasileira e Portuguesa e em orientações de Trabalhos de Conclusão de Curso e como Tutora a distância. Possui interesse e desenvolve pesquisas relacionadas à cultura digital, à Base Nacional Comum Curricular, ao ensino de Língua Portuguesa e à formação e prática docentes, tendo como referências teórico metodológicas estudos da Teoria Dialógica da Linguagem advindos do Círculo de Bakhtin.

References

REFERÊNCIAS

AMORIM, Marília. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, B. (org.) Bakhtin: outros conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018, p. 95-114.

BAKHTIN, Mikail. A cultura popular na Idade Média: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2010 [1945].

BAKHTIN, Mikail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: 34, 2016 [1952/1953].

BRAIT, Beth. (org.) Bakhtin: conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005.

BRAIT, Beth. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 43-66, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568. Acesso em: 21 nov. 2024.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez. 2006.

CITELLI, Adilson. Linguagem e Persuasão. 16. ed. São Paulo: Ática, 2006.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2001.

FONTANA, Felipe; PEREIRA, Ana Carolina Torrente. Pesquisa documental. In: JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira Magalhães; BATISTA, Michel Corci. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 2. ed. Ponta Grossa: Atena, 2023, p. 42-58.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. A Linguagem e seu Funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1987.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: B34, 2018 [1929].

Published

23-11-2025

How to Cite

CÂNDIDO, Jucileide Maria Oliveira; PEREIRA DA SILVA, Maria Dnalda. RELIGIOUS DISCOURSE IN CARTOONS: DIALOGIC POSSIBILITIES: POSSIBILIDADES DIALÓGICAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. BHK08, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41948. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/41948. Acesso em: 23 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: Teoria Dialógica do Círculo de Bakhtin em foco: estudos sobre práticas sociais, históricas e culturais de linguagem

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.