FROM MYTH TO RESISTANCE: ÄTTESTUPA AND CULTURAL CRITIQUE IN NORSEMEN

O ÄTTESTUPA E A CRÍTICA CULTURAL EM NORSEMEN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID40622

Keywords:

Norsemen, ättestupa, discourse, Bakhtin, parody, aging, carnavalization

Abstract

This article presents an analytical excerpt from a master's dissertation in progress, whose corpus is the series Norsemen. The objective is to analyze the scene from episode 1 of the first season, which portrays the ritual of ättestupa, in order to understand how parodic humor and carnivalization operate in the subversion of normative discourses related to honor, aging, and collective sacrifice. The adopted methodology is qualitative and interpretative, based on Dialogic Discourse Analysis (DDA), according to the theoretical principles of Mikhail Bakhtin and the Circle associated with his work. The scene analysis reveals a tension between the traditional voice that values sacrifice as honor and dissident voices that reject this logic, reframing the myth through the lens of individual resistance. Through laughter, irony, and the disruption of expectations, the series deconstructs ättestupa as a symbol of virtue and repositions it as an allegory of social oppression and control over aging bodies. We conclude that Norsemen transforms the tragic into the grotesque, opening space for a contemporary critique of the marginalization of the elderly and the utilitarian logic that equates value with productivity. Thus, the series' humor emerges as a discursive strategy aimed at questioning foundational myths and proposing new readings of tradition, memory, and exclusion.

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Author Biography

Fábio Marques de Souza, Universidade Estadual da Paraíba

As palavras e as manifestações artístico-culturais sempre foram uma paixão, permeando a minha constituição pessoal e profissional. Tendo a palavra como elemento estruturante da minha carreira, atuo como Professor Doutor Associado no Departamento de Letras e Artes e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), na linha de pesquisa Linguagens, Culturas e Formação Docente. Oriento pesquisas de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE-UFCG) nas linhas de pesquisa: 3. Ensino de línguas e formação docente e, 4. Práticas Sociais, Históricas e Culturais de Linguagem. Tenho formação nas áreas de Letras, Línguas Estrangeiras, Tradução, Relações Internacionais e Educação. Para além da palavra, o cinema, arte que agrega outras linguagens, foi o mediador das reflexões desenvolvidas na minha pesquisa de doutorado (USP). No estágio de pós-doutorado (como bolsista PNPD-CAPES-MEC) em Educação Contemporânea (UFPE), dialoguei com a consolidação da minha linha de pesquisa em Tecnologias, Culturas e Linguagens (TECLIN), registrada no diretório de Grupos de Pesquisas do CNPq, no qual sou líder do TECLIN e do Círculo de Bakhtin em Diálogo (UEPB). Atualmente, meus temas de interesse gravitam em torno da: i) Linguística Aplicada: ensino-aprendizagem e mediação; ii) Diplomacia Cultural e Políticas Linguísticas, iv) Teoria Dialógica da Linguagem. fabiohispanista@gmail.com

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Published

28-10-2025

How to Cite

SOUSA , Déborah Letícia Ferreira de; SOUZA, Fábio Marques de. FROM MYTH TO RESISTANCE: ÄTTESTUPA AND CULTURAL CRITIQUE IN NORSEMEN: O ÄTTESTUPA E A CRÍTICA CULTURAL EM NORSEMEN. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. FI03, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID40622. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/40622. Acesso em: 23 dec. 2025.

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