“HOW DO YOU DO IT?”

DIALOGIC PROCESSES OF TEACHING-LEARNING ACADEMIC WRITING ON TIKTOK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42067

Keywords:

dialogism, TikTok, Academic Writing, interaction, Teacher Learning

Abstract

This article investigates how discursive practices in TikTok videos mobilize dialogic processes of teaching-learning (ensinagem) of academic writing, focusing on the construction of meaning around “how to write an academic article” within a digital environment of social circulation. Grounded in the Dialogic Theory of Language developed by the Bakhtin Circle, the study conceptualizes TikTok as a communicative teaching-learning ecosystem in which subjects interact, respond, and (re)elaborate guidance on the production of scientific articles outside traditional educational spaces. The analysis focuses on the discursive interactions that take place in the comments of the video (EducToks), understood as a constitutive part of this communicative teaching-learning ecosystem. The results show that ensinagem in this context is structured dialogically, marked by the circulation of voices, practical questions, humor, situated examples, and disputes over what counts as a “good” scientific text. It concludes that TikTok functions as a space for social mediation and orientation of academic knowledge, producing real effects on writing practices through continuous and dialogically constituted interaction among its participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Ariane Santos Amaro da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Mestra e doutoranda em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e Literatura. Graduada em Letras Língua Portuguesa pela UFCG. Dedica-se à pesquisa em linguagem, discursos acadêmicos e mediações digitais, com foco em leitura, escrita, letramentos digitais e produção de conhecimento em ambientes de interação online, especialmente redes sociais como o TikTok. Áreas de interesse: Escrita Acadêmica e Gêneros Textuais; Letramentos Digitais; Educação e Tecnologias Digitais; Cultura Digital e Mídias Sociais; Estudos do Discurso e Teoria da Linguagem.

Fábio Marques de Souza, Universidade Estadual da Paraíba

Professor Doutor Associado na Faculdade de Linguística, Letras e Artes e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba (PPGFP-UEPB), na linha de pesquisa Linguagens, Culturas e Formação Docente. Professor ad honorem (2018-2028), ministrando aulas e orientando pesquisas de Mestrado e Doutorado na área de Estudos Linguísticos, nas linhas de pesquisa Ensino de línguas e formação docente e Práticas Sociais, Históricas e Culturais de Linguagem no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE-UFCG).

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande. Especialista em Tecnologias Digitais na Educação, Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo e Licenciado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Paraíba. Realizou Estágio de Pós-Doutorado em Linguística na Universidade Federal da Paraíba. Professor Adjunto III de Língua Portuguesa e Linguística na Unidade Acadêmica de Letras, Centro de Humanidades, da Universidade Federal de Campina Grande (UAL/CH/UFCG) e Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE/UFCG).

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Processo de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2015, p. 15-44.

ANTONIO, Alexei David. Comportamento de busca e uso da informação dos alunos do curso de pedagogia da UFSCar, nas modalidades a distância e presencial. 2015. 130 f. Dissertação (Mestrado em Multidisciplinar) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da Criação Verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato responsável (1986). Tradução de Valdemir Miotello e Carlos A. Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. 2008. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola. 135p.

CUNHA, Dóris de Arruda C. da; Reflexões sobre o ponto de vista e a construção discursiva de comentários de leitores na web. Revista Investigações - Linguística, v. 25 n. 2, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/INV/article/view/338/283. Acesso em: 1º

dez. 2024.

FIAD, Raquel Salek. A escrita na universidade. UNICAMP: Revista da Abralin, v. 10, n. 4, p. 357-369, 2011. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1116. Acesso em: 7 nov. 2024

FRAZÃO, Mariana. TikTok emerge como uma nova ferramenta de pesquisa; será o declínio do Google?. Secretaria de Ciência, Tecnologia e Inovação. Governo de Pernambuco, 2024. Disponível em: https://www.secti.pe.gov.br/2024/04/09/tiktokemerge-como-uma-nova-ferramenta-de-pesquisa-sera-o-declinio-do-google/. Acesso em: 7 nov.. 2024.

GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de investigaciones UNAD, Bogotá, Colombia, v. 14, n. 2, p. 55-73, 2015.

MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.

MARINHO, Marildes. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 2, p. 363–386, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/447V3NsPPCpdQNBfgGLdd8n/abstract/?lang=pt#.

Acesso em 18 abr. 2024.

SILVA, Elizabeth Maria. Os mistérios que envolvem a escrita acadêmica. In: AGUSTINI, C., and ERNESTO, B., eds. Incursões na escrita acadêmico-universitária: letramento, discurso, enunciação [online]. Uberlândia: EDUFU, 2017, pp. 141-152. ISBN: 978-65-86084-26-9. https://doi.org/10.7476/9786586084269.0009. Acesso em 7 nov. 2025.

SILVA, Maria Ariane Santos Amaro da. Para além das “dancinhas”: o TikTok como um ecossistema comunicativo de ensinagem. 2025. 151 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba, Brasil, 2025.

SILVA, Maria Ariane Santos Amaro da; XAVIER, Manassés Morais. O uso da inteligência artificial na produção de artigos científicos: análise das orientações dos eductokers. Temática. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/76433. Acesso em: 7 nov. 2025.

VICENTE, Eliane Merces. Redes sociais - ciberespaço: novas formas e interação das redes sociais. Santa Cruz do Rio Pardo, SP: Viena, 2014.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

XAVIER, Manassés Morais; ALMEIDA, Maria de Fátima. “Redes sociais, linguagem e interação discursiva”. In: XAVIER, Manassés Morais. (Org.). Linguística contemporânea: estudos sobre discursos, cultura digital e ensino. 2020.

XAVIER, Manassés Morais. As redes sociais digitais como acontecimentos enunciativos de interações discursivas. São Paulo: Mentes Abertas, 2023. Disponível em:https://www.academia.edu/96183499/e_Book_As_redes_sociais_digitais_como_acontecimentos_enunciativos_de_intera%C3%A7%C3%B5es_discursivas. Acesso em 7 nov. 2025.

Published

22-12-2025

How to Cite

AMARO DA SILVA, Maria Ariane Santos; SOUZA, Fábio Marques de; XAVIER, Manassés Morais. “HOW DO YOU DO IT?”: DIALOGIC PROCESSES OF TEACHING-LEARNING ACADEMIC WRITING ON TIKTOK. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. BHK12, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42067. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/42067. Acesso em: 23 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: Teoria Dialógica do Círculo de Bakhtin em foco: estudos sobre práticas sociais, históricas e culturais de linguagem

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.