BETWEEN MOURNING AND STRUGGLE, WHERE DO WE GO NOW? DIALOGICAL INTERACTION FOR RESPONSIBLE ACT IN RELIGIOUS DIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41916Keywords:
cine, diversidade religiosa, Teoria Dialógica da Linguagem, ato responsável, intolerânciaAbstract
Amidst a sociocultural landscape marked by historical tensions between different religious beliefs and practices, cinema emerges as a space for resistance and intercultural dialogue. This article analyzes the film Where Do We Go Now? (Et Maintenant, on va où?, 2011), directed by Nadine Labaki, investigating how cinematic narrative constructs an ethical and aesthetic dialogue between life and art by addressing religious intolerance in a Lebanese village. The research, qualitative and interpretative in nature (Bortoni-Ricardo, 2008; Minayo, 2001; Silveira; Córdova, 2009), is grounded in the Dialogic Theory of Language (DLT), according to the Bakhtin Circle, and mobilizes the concepts of art as an immanently social reality (Voloshinov, 2019 [1926]) and as a responsible act (Bakhtin, 2017 [1920-1924]). Understood as a discursive genre and ideological production, cinema is analyzed here for its capacity to articulate meanings about coexistence, faith, and otherness. Thus, Labaki's narrative reveals how the women of the community, protagonists of the story, convert grief into struggle through creative and supportive actions that destabilize the cycle of violence and reaffirm the power of mediation and listening within religious diversity. The results indicate that the film, by integrating humor and tragedy, provokes reflection on the ethical responsibility of the subject toward the other, reaffirming cinema as a dialogical space of resistance and social transformation.
Downloads
References
AMORIM. Marília. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004.
AMORIM, Marília. Cronotopo e exotopia. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2010, p. 95 – 114.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: 34, 2022 [1978]. BAKTHIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1952-1953].
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017 [1920-1924].
BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: 34, 2017 [1970-1971].
BAKHTIN, Mikhail. O autor e a personagem na atividade estética. São Paulo: 34, 2023 [1919-1921].
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
DI CAMARGO, Ivo Junior. A memória de futuro em tela: diálogos entre o cinema e Bakhtin. São Paulo: Mentes Abertas, 2020.
LABAKI, Nadine. E agora, aonde vamos. Filmoteca Online: Disponível em: http://www.filmotecaonline.com.br/2014/02/e-agora-onde-vamos-et-maintenant-on-va.html?m=1 . Acesso em: 19 de dez. 2024.
MACHADO, Irene. Gêneros discursivos. In: BRAIT, Beth. (org.) Bakhtin: conceitos-chave. 5ª ed., São Paulo: Contexto, 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
SOBRAL, Adail. A filosofia primeira de Bakhtin: roteiro de leitura comentado. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
SILVEIRA, Denise Tolfo.; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel e SILVEIRA, Denise Tolfo Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.
TURNER, Graeme. O cinema como prática social. São Paulo: Summus, 1997.
VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926].
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: 34, [1929] 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Helaine de Souza Maciel, Priscila Nunes Brazil, Vânia Sueli Guimarães Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)