A PALAVRA DO OUTRO
FUNDAMENTOS BAKHTINIANOS PARA A EDUCAÇÃO DE SURDOS E O ENSINO DE LIBRAS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42217Keywords:
dialogismo, bilinguismo, Cultura surdaAbstract
ABSTRACT
In language studies and language teaching, there is often a tendency to reduce communication to a closed system of rules, disregarding its social, historical, and ideological character. This limitation becomes even more evident in deaf education, where language is a condition for subjectivation and cultural construction. The central question guiding this research is: in what ways can the foundations of Bakhtin’s dialogical theory contribute to understanding and improving pedagogical and discursive practices in deaf education, especially in the teaching and appreciation of Libras as a language of interaction and cultural identity? The general objective is to analyze the contributions of the Bakhtinian Circle’s dialogical theory to deaf education, emphasizing the development of inclusive pedagogical practices that recognize Libras as a space of enunciation, alterity, and meaning-making. The research adopts a qualitative and bibliographical approach. The results indicate that dialogism provides a solid theoretical basis for valuing Libras as a living linguistic practice, allowing for an understanding of the constitution of the deaf subject within their historicity and multiple spheres of social interaction. It also reveals that educational practices inspired by Bakhtinian thought promote the construction of more dialogical, critical, and collaborative bilingual environments. It is concluded that the Bakhtinian perspective broadens the ethical, aesthetic, and cultural understanding of the educational act, strengthening teacher education, the commitment to difference, and the recognition of Libras as a legitimate expression of deaf identity, culture, and citizenship.
Keywords: dialogism; alterity; bilingualism; deaf culture; linguistic diversity.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
BRAIT, Beth. Dialogismo e construção do sentido. Campinas: Pontes, 2013.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 2005.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Diário Oficial da União, Brasília, 25 abr. 2002.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 7 jul. 2015.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FERNANDES, Eulália. Educação de surdos e inclusão: políticas, práticas e identidades. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
FERNANDES, José Carlos. Educação bilíngue para surdos: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Lilian Lopes Martin da. Bakhtin, linguagem e educação. Campinas: Mercado de Letras, 2016.
LACERDA, Ana Paula. Formação de professores surdos e bilinguismo. Florianópolis: UFSC, 2014.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. O intérprete de Libras e a construção de sentidos: um estudo em escolas inclusivas. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
MEDVEDEV, Pavel N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012.
QUADROS, Ronice Müller. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 2006.
QUADROS, Ronice Müller; KARNOPP, Lílian B. Libras: uma introdução à língua de sinais brasileira. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre a diferença. Porto Alegre: Mediação, 1998.
SKLIAR, Carlos. A surdez e o silêncio: oralismo e identidade. Porto Alegre: Mediação, 1998.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: UFSC, 2008.
VOLOCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. 17. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos José de Melo Moreira Moreira, Verônica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)