A PALAVRA DO OUTRO

FUNDAMENTOS BAKHTINIANOS PARA A EDUCAÇÃO DE SURDOS E O ENSINO DE LIBRAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42217

Keywords:

dialogismo, bilinguismo, Cultura surda

Abstract

ABSTRACT
In language studies and language teaching, there is often a tendency to reduce communication to a closed system of rules, disregarding its social, historical, and ideological character. This limitation becomes even more evident in deaf education, where language is a condition for subjectivation and cultural construction. The central question guiding this research is: in what ways can the foundations of Bakhtin’s dialogical theory contribute to understanding and improving pedagogical and discursive practices in deaf education, especially in the teaching and appreciation of Libras as a language of interaction and cultural identity? The general objective is to analyze the contributions of the Bakhtinian Circle’s dialogical theory to deaf education, emphasizing the development of inclusive pedagogical practices that recognize Libras as a space of enunciation, alterity, and meaning-making. The research adopts a qualitative and bibliographical approach. The results indicate that dialogism provides a solid theoretical basis for valuing Libras as a living linguistic practice, allowing for an understanding of the constitution of the deaf subject within their historicity and multiple spheres of social interaction. It also reveals that educational practices inspired by Bakhtinian thought promote the construction of more dialogical, critical, and collaborative bilingual environments. It is concluded that the Bakhtinian perspective broadens the ethical, aesthetic, and cultural understanding of the educational act, strengthening teacher education, the commitment to difference, and the recognition of Libras as a legitimate expression of deaf identity, culture, and citizenship.

Keywords: dialogism; alterity; bilingualism; deaf culture; linguistic diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verônica Lima Carneiro Moreira Moreira, Universidade Federal do Maranhão

Pós-doutora, doutora e mestra em educação. Professora associada da UFMA. Área de fundamento da educação. Curso de Pedagogia. 

References

REFERÊNCIAS

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

BRAIT, Beth. Dialogismo e construção do sentido. Campinas: Pontes, 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 2005.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Diário Oficial da União, Brasília, 25 abr. 2002.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 7 jul. 2015.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FERNANDES, Eulália. Educação de surdos e inclusão: políticas, práticas e identidades. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

FERNANDES, José Carlos. Educação bilíngue para surdos: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, Lilian Lopes Martin da. Bakhtin, linguagem e educação. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

LACERDA, Ana Paula. Formação de professores surdos e bilinguismo. Florianópolis: UFSC, 2014.

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. O intérprete de Libras e a construção de sentidos: um estudo em escolas inclusivas. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

MEDVEDEV, Pavel N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2012.

QUADROS, Ronice Müller. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 2006.

QUADROS, Ronice Müller; KARNOPP, Lílian B. Libras: uma introdução à língua de sinais brasileira. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre a diferença. Porto Alegre: Mediação, 1998.

SKLIAR, Carlos. A surdez e o silêncio: oralismo e identidade. Porto Alegre: Mediação, 1998.

STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: UFSC, 2008.

VOLOCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. 17. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.

Published

22-12-2025

How to Cite

MOREIRA, Carlos José de Melo Moreira; MOREIRA, Verônica Lima Carneiro Moreira. A PALAVRA DO OUTRO: FUNDAMENTOS BAKHTINIANOS PARA A EDUCAÇÃO DE SURDOS E O ENSINO DE LIBRAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. BHK11, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42217. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/42217. Acesso em: 23 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: Teoria Dialógica do Círculo de Bakhtin em foco: estudos sobre práticas sociais, históricas e culturais de linguagem

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.