CONSIDERAÇÕES SOBRE A PRODUÇÃO DE SAÚDE E DE SOFRIMENTO MENTAL NAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38127

Keywords:

mental health, health promotion, universities, higher education

Abstract

ABSTRACT

 

This article addresses the issue of mental health in higher education institutions (HEIs) and seeks to understand and reflect on the demands of emotional distress in university students, which have been largely directed at psychology professionals. It was based on an exploratory-descriptive methodology inspired by cartography, using field diaries as tools to analyze the daily dynamics of the academic community in the face of manifestations of student emotional distress. It was found that the management of emotional distress in universities is guided by the individualizing logic of psychopathologization and medicalization of life. It investigates institutional aspects of HEIs that produce health and suffering and analyzes conjunctural aspects of the sociopolitical dimension of contemporary malaise, which has been forging subjectivities captured by neoliberal logic. It argues that the perspective of the culture of care and health promotion in universities should be integrated transversally into all university activities and structures, from the academic curriculum to administrative management and services offered to the community.

 

 

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Author Biographies

Luciana Francisca de Oliveira, UFRGS

Graduada em Psicologia/PUCRS. Licenciada em Psicologia/UFRGS. Concluiu a Residência Integrada em Saúde na ênfase Saúde Mental Coletiva pela Escola de Saúde Pública/RS. Especialista em Direitos Humanos/ESMPU/UFRGS. Especialista em Psicologia Social/CFP. Mestre em Educação/UFRGS. Doutoranda em Psicologia Social e Institucional/UFRGS.

Rosemarie Gartner Tschiedel, UFRGS

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1986), mestrado em Psicologia Social e da Personalidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é professora associada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul no Departamento de Psicologia Social e Institucional e docente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional, PPGPSI-UFRGS e coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Processos Institucionais, Coletivos e de Subjetivação (NEPPICS). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e Análise Institucional, atuando principalmente nos seguintes temas: redes e políticas públicas, psicologia trabalho e formação, saúde mental e atenção básica, saúde mental e infância e adolescência, processos grupais e subjetividade.

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Published

05-08-2025

How to Cite

FRANCISCA DE OLIVEIRA, Luciana; GARTNER TSCHIEDEL, Rosemarie. CONSIDERAÇÕES SOBRE A PRODUÇÃO DE SAÚDE E DE SOFRIMENTO MENTAL NAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. SM13, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38127. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38127. Acesso em: 22 dec. 2025.

Issue

Section

Interface Mental Health and Education: Weaving Interdisciplinary Knowledge

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