DEUS EM DESCARTES
RAZÃO, MODERNIDADE E ENSINO DE FILOSOFIA
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41770Keywords:
Ensino de Filosofia, Formação docente, Racionalidade, Dúvida metódica, TranscendênciaAbstract
This article investigates the notion of God in the philosophy of René Descartes, highlighting its relevance for the constitution of modern rationality and for philosophy education in both basic and higher education. The research problem seeks to understand how the notion of God in Descartes, understood within the context of modernity, can contribute to philosophy teaching in basic and higher education. The main objective is to analyze the role of God in the foundation of Cartesian knowledge and its pedagogical implications. The methodology adopted is qualitative, bibliographic, and analytical, examining the Cartesian philosophical system and the treatment of the topic in textbooks and educational normative documents. The results indicate that the notion of God is not a secondary element, but sustains the certainty of the cogito, the validity of reason, and scientific demonstrations, functioning as a structuring axis of modernity. Moreover, it is observed that the pedagogical approach often simplifies or neglects this concept, limiting an integrated understanding of modern philosophy. As a conclusion, pedagogical strategies are proposed that articulate conceptual rigor, critical reflection, and historical contextualization, showing that understanding the notion of God can strengthen intellectual and teaching formation, promoting critical thinking, autonomy, and the development of philosophical competencies in students.
Keywords: philosophy education; teacher training; rationality; transcendence; methodical doubt.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 5 set. 2025.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Filosofia. Resolução CNE/CES nº 12, de 13 de março de 2002. Brasília: MEC, 2002.
CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. 13. ed. São Paulo: Ática, 2000.
COTTINGHAM, John. Descartes. Oxford: Blackwell, 1986.
DESCARTES, René. Meditações Metafísicas. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Jr. São Paulo: Abril Cultural, 1973. (Coleção Os Pensadores).
DESCARTES, René. Discurso do Método. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
GALLO, Silvio. Filosofia: temas e percursos. São Paulo: Moderna, 2015.
GILSON, Étienne. Études sur le rôle de la pensée médiévale dans la formation du système cartésien. Paris: Vrin, 1930.
GOUHIER, Henri. La pensée religieuse de Descartes. Paris: Vrin, 1924.
HATFIELD, Gary. Routledge Philosophy Guidebook to Descartes and the Meditations. London: Routledge, 2003.
LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Filosofia: experiência do pensamento. São Paulo: FTD, 2010.
MARION, Jean-Luc. Sur la théologie blanche de Descartes. Paris: Presses Universitaires de France, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos José de Melo Moreira, Verônica Lima Carneiro Moreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)