AS METODOLOGIAS ATIVAS E O DIALOGISMO BAKHTINIANO NO ENSINO/APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41992

Keywords:

metodologias ativas, dialogismo, problem-based learning, proposta didática, reconstrução da prática docente.

Abstract

Methodologies are one of many paths to educational practices that support independence, critical thinking, democracy, respect, and the search for answers through research. Furthermore, this type of methodology assumes that every action of the mediator (teacher) requires reciprocity from the mediated (student). It is within this context that active methodologies dialogue with Bakhtinian dialogism, as Bakhtin addresses the concept of active responsive relationship, highlighting that every utterance necessarily anticipates a response. In addition, the author, based on Dostoevsky, establishes the concept of equipollent voices, meaning that there are no superior voices in discourse – which is also a fundamental principle of Active Methodologies. This article aims to investigate how active methodologies, from a dialogical perspective, (re)construct teaching practice. It presents a qualitative approach and the research typology is bibliographic. The main authors mentioned are Bakhtin (2002), Bakhtin (2011); Bakhtin (2016), Feuerstein, Feuerstein and Falik (2014). We present a didactic proposal that takes into account an Active Methodology that engages with Bakhtinian dialogism, the Problem-Based Learning. The conclusion reached is that the basic principles of active methodologies are entirely related to what Bakhtinian dialogism advocates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Carolina Ferreira Farias, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Possui graduação em Letras (Português e Espanhol) pela Universidade Federal de Pernambuco, graduação em Filología Hispánica - Universidad de Castilla-La Mancha e Mestrado em Pensamiento Espanol e Iberoamericano - Universidad Autónoma de Madrid, diploma convalidado pela Universidade Federal de Pernambuco. Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Linguística da UFPE. Tem curso de aperfeiçoamento em Metodologias Ativas na Tampere University of Applied Sciences (Finlândia).

Rivaldo Ferreira da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE), pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). É especialista em Linguística Aplicada e em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa pela Faculdade Mantenense dos Vales Gerais (INTERVALE). É especialista em Linguagens, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pelo Centro de Educação Aberta e a Distância da Universidade Federal do Piauí (UFPI). É graduado em Letras Inglês (UEPB). É graduado em Letras Português, pelo Centro Universitário Venda Nova do Imigrante (UniFAVENI).

References

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Os Gêneros do Discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. 1ª ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 3ª Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

ENEMARK, Stig; KJAERSDAM, Finn. A APB na teoria e na prática: a experiência de Aalborg na inovação do projeto no ensino universitário. In: ARAÚJO, Ulisses F.; SASTRE, Genoveva. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no Ensino Superior. São Paulo: Summus, 2009.

FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Refael S.; FALIK, Louis H. (Org.). Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. 1 Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

PAIVA, V. L. M. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.

SAKAMOTO, C. K; SILVEIRA, I. O. Como fazer projetos de iniciação científica. São Paulo: Paulus, 2014.

SILVA, R. F; et. al. Tecnovida: Designing Futuros Digitais. In: SILVA, R. F; BRAZIL, P. N. Tecnovidas: Dualidades da Sociedade (Hiper)Digital. São Paulo: Mentes Abertas, 2024.

TRIVINOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELOS, Maria José Esteves. Pensamento Sistêmico: o novo paradigma da ciência. 11ª ed - Campinas, SP: Papirus, 2018.

Published

22-12-2025

How to Cite

CAROLINA FERREIRA FARIAS, Aline; FERREIRA DA SILVA, Rivaldo. AS METODOLOGIAS ATIVAS E O DIALOGISMO BAKHTINIANO NO ENSINO/APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. BHK21, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID41992. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/41992. Acesso em: 25 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: Teoria Dialógica do Círculo de Bakhtin em foco: estudos sobre práticas sociais, históricas e culturais de linguagem

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.