RESISTANCE AND REEXISTENCE TO CONSOLIDATE ANTI-RACIST AND DECOLONIZING EDUCATION IN BRAZIL

THE CRY OF THE EXCLUDED

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID40803

Keywords:

Discourse, Brazilian Education, Anti-racist Teaching-Learning, Textbooks, Black People

Abstract

A social cliché is commonly used that states that “education is the way out.” However, it is necessary to ask: what kind of education? Because, as educator Carlos Rodrigues Brandão states in his work, there is no single formula or model of education; therefore, there are types of education, and if any of them are based on racism, they dehumanize it. Thus, this article aims to: explore the category of “anti-racism” through a debate about the importance of a decolonial education that values ​​black and non-white people. The research is divided into three areas of relevance: I) To analyze the current scenario regarding the anti-racist struggle, considering the historical context of Brazilian education and the advancement of public policies; II) To compare textbooks from public and private schools from the perspective of how black people appear: how are they portrayed? and III) To present ways to solve the educational training of individuals, through an anti-racist teaching-learning process. To this end, the methodology is based on Ruth Wodak's Critical Discourse Analysis, which focuses on recognizing discourse, deconstructing naturalized conceptions, and revealing systems of oppression. Thus, the analysis of language becomes a site of struggle and social power. In short, in contrast to the abolitionist laws for show, the amendment of the LDB by law no. 10.639 must be established in the current practice of educators in affirmative actions.

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Author Biographies

Cauê Almeida Galvão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Substituto do Departamento de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, campus CERES Caicó. Doutor em Educação pelo Programa de Doutorado Latino-Americano em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Estudos Latino-Americanos (IELA-UNILA). Especialização em História e Cultura Afro-Brasileira (UniBF). Especialização em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (UFPI). É bacharel em História - América Latina na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) e licenciado em História pelas Faculdades Integradas de Ariquemes (FIAR). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação e Drogas (GPED-UERJ). É fundador do Observatório de Política e Educação para as Drogas em Abya Yala (OPEDAY). Membro Associado Colaborador da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos - ReBEDH. Tem experiências nas áreas de História da América Latina, Estudos Interdisciplinares, Guerra às Drogas, Estudos Antiproibicionistas, Racismo Institucional, Seletividade Penal, Formação de Professores, Educação Latino-Americana, História da Guiné-Bissau. Tem interesse por temas relacionados à História da América Latina, Colonialidade/Decolonialidade, Colonialismo, Movimentos de resistência do século XX, Movimentos Sociais Contemporâneos,Investigação Ação-Participativa (IAP), Punitivismo, Educação não-escolar, Educação popular, Cultura RAP e Produção audiovisual autônoma, Conexões entre Brasil e África. Autor do Livro DECIVILIZA-TE: propostas para um(a) educador(a) abyalense.

Letícia Araújo da Silva, Federal University of Rio Grand of North

Undergraduate in Pedagogy from the Federal University of Rio Grande do Norte at the Higher Education Center of Seridó (UFRN / CERES) Caicó campus -RN. She worked in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID / UFRN / CERES) in 2023. In 2024 she participated in the Education Study and Research Group in Paulo Freire (GEPEPF / UFRN / CERES). Scholar and researcher of Ethnic-Racial Relations.

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Published

23-11-2025

How to Cite

GALVÃO, Cauê Almeida; ARAÚJO DA SILVA, Letícia; CALIXTO, Celeste Aurora da Nóbrega. RESISTANCE AND REEXISTENCE TO CONSOLIDATE ANTI-RACIST AND DECOLONIZING EDUCATION IN BRAZIL: THE CRY OF THE EXCLUDED. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 2, p. AI03, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n2ID40803. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/40803. Acesso em: 25 dec. 2025.

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