Primary school teachers on the scrutiny of the education administration
administrative inquiries as a record of the history of education
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2025v8n1ID42112Keywords:
administrative inquiries, History of educat, Bahia, Discipline, MoralityAbstract
The study aims to investigate the sources of the administrative inquiries initiated by the Department of Education of Bahia between 1935 and 1938. These were mechanisms of disciplinary and moral control over primary school teachers. The research, qualitative in nature and situated within the field of History of Education, uses social history as a framework and analyzes documents from the Public Archive of the State of Bahia. The theoretical foundation is based on the studies of Foucault (1994), Damasceno and Pantoja (2020), and Souza (2008). The sources reveal practices of surveillance and punishment associated with norms of civic duty and teacher morality. It concludes that the inquiries functioned as instruments of power, aimed at standardizing conservative conduct and shaping an ideal of the teacher.
Downloads
References
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trad.). São Paulo: Edições 70.
Damasceno, A., & Pantoja, S. (2020). Controle e fiscalização do ensino no Pará: a inspeção escolar no início do século XX. Revista Brasileira de História da Educação, 20, e093.
Foucault, M. (1994). Vigiar e punir: Nascimento da prisão (R. Ramalhete, Trad.; 11a ed.). Vozes.
Foucault, M. (2004). A ordem do discurso (10a ed.). Edições Loyola.
Lombardi, J. C., Saviani, D., & Nascimento, M. I. M. (Orgs.). (2005). A escola pública no Brasil: História e historiografia. Autores Associados: HISTEDBR.
Muricy, A. S. (1957). Educação na Bahia. Centro Regional de Pesquisas Educacionais da Bahia. Acervo digital do Arquivo Histórico do INEP.
Oliveira, R. C., & Warde, M. J. (2021). Tipos de escola primária e seus diferentes alcances sociais: Algumas fontes de 1938 a 1946. Dialogia, (37), e19774. https://doi.org/10.5585/dialogia.n37.19774
Rodríguez, M. V. (2010). Pesquisa histórica: O trabalho com fontes documentais. In C. J. Costa, J. J. P. Melo, & L. H. Fabiano (Orgs.), Fontes e métodos em história da educação (p. 35–48). Editora UFGD.
Roy Rosenzweig Center for History and New Media. (s.d.). Tropy (Versão 1.16.2) [Software]. George Mason University. Recuperado de https://tropy.org/
Silva, A. M. da, & Costa, M. A. T. da. (2017). A escola primária no contexto da primeira república: Apontamentos teóricos. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, 3, 7.
Sousa, I. C. J. de. (2001). Garotas tricolores, deusas fardadas: As normalistas em Feira de Santana, 1925 a 1945. EDUC.
Souza, R. F. (2008). Os grupos escolares e a história do ensino primário na Primeira República. Revista de Educação Pública, 34, 273–283.
Thompson, E. P. (1963). The making of the English working class. Gollancz. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.bard.edu/library/pdfs/archives/Thompson-The_Making_of_the_English_Working_Class.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rejanne do Carmo Ramos, Cinthia Mota Medeiros Silva, Raurislandia dos Santos Pereira, Karla Vitória da Cruz Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)