Education and Colonialism in Piauí: The Multiple Education Systems and their Purposes

Os Múltiplos Sistemas de Ensino e suas Finalidades

Authors

  • Manoel Rodrigues Pachêco Júnior Universidade Estadual do Piauí
  • Salânia Maria Barbosa Melo Universidade Estadual do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38030

Keywords:

Teaching, Education, Colonialism, Subject, Piauí

Abstract

This article analyzes education and colonialism in Piauí in the 19th century, exploring education systems and their specificities. It begins with a discussion about the concepts of teaching and education, which, although distinct, are interconnected. The research examines teaching in the colonial logic of Piauí, showing that the idea of ​​the subject was linked to power, excluding slaves, indigenous people and other groups. Education served as a tool of cultural imposition and social reproduction, benefiting a landed elite to the detriment of indigenous people, freed people and enslaved black people. Thus, it is characterized as a control mechanism, in accordance with the notion of “cultural reproduction” proposed by Bourdieu.


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Author Biographies

Manoel Rodrigues Pachêco Júnior, Universidade Estadual do Piauí

Formado em licenciatura plena em História pela Universidade Estadual do Piauí, mestrando por meio do Programa de pós graduação em sociedade e cultura – PPGSC – UESPI. Pesquiso acerca dos sistemas de ensino piauienses em voga no século XIX, com foco no ensino familiar.

 

Salânia Maria Barbosa Melo , Universidade Estadual do Piauí

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Mestrado em Educação pela UFPI e Doutorado em Educação Brasileira na Universidade Federal do Ceará -UFC-(2009). Pós-doutora pela Universidade Federal da Paraíba. (2013).

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imagem retangular do sertão em estilo cubista.

Published

21-12-2024

How to Cite

Pachêco Júnior, M. R. . ., & Melo , S. M. B. (2024). Education and Colonialism in Piauí: The Multiple Education Systems and their Purposes: Os Múltiplos Sistemas de Ensino e suas Finalidades. History of Education in Latin America - HistELA, 7(1), e38030. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38030

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