A PRODUÇÃO AUDIOVISUAL SOBRE ANTIGO EGITO NO LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA

Authors

  • Wanderson Alberto da Silva PPGH/UFPB

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38461

Keywords:

Ancient Egypt; Cinema; Textbook; Teaching History.

Abstract

This work presents some filmic and methodological analyzes in the teaching of History of Ancient Egypt, observed in the classroom and in the use of History textbooks with the largest circulation in recent years. The analyzes come from historiographical research, the history of cinema and the teaching experience of more than 30 years of teaching in basic education. I highlight the importance of audiovisual production as a historical source for teaching the History of Ancient Egypt, its use (appropriate or not) and its non-use, present or absent in the teaching materials most used by teachers in our technological contemporary times. In general terms, I present some analyzes of titles of considerable relevance for the History teacher who uses or intends to use this rich resource that is the audiovisual production of the object of knowledge Ancient Egypt.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONELLI, Maria Clara. Araribá conecta história: 6º ano: manual do professor. 1. ed. Editora Moderna, São Paulo: 2022.

BAKOS, Margaret (Org.). Egiptomania: o Egito no Brasil. São Paulo: Paris Editorial, 2004.

BRASIL, Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em jul. 2024.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania: 6º ano: ensino fundamental: anos finais. 1ª ed. Editora FTD SA. São Paulo: FTD, 2022.

CAIMI, Flávia Eloísa; LAMBERTI, Mayara Hemann; FERREIRA, Mariluci Melo. O cinema como fonte histórica na sala de aula. Anais Eletrônicos do IX Encontro Nacional dos Pesquisadores do Ensino de História - Florianópolis/SC: 2011.

CAIMI, Flávia Eloísa. Fontes históricas na sala de aula: uma possibilidade de produção de conhecimento histórico escolar? Anos 90, v. 15, n. 28, p.129-150, Porto Alegre: dez. 2008.

CAMPOS, Flávio de; CLARO, Regina; DOLHNIKOFF, Miriam. História: escola e democracia. São Paulo: Editra Moderna, 2019.

COTRIM, Gilberto. RODRIGUES, Jaime. Historiar, 6º ano: ensino fundamental, anos finais. 3. Ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FERRO, Marc. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.

FUNARI, Raquel dos Santos. Imagens do Egito Antigo: Um estudo de representações históricas. Dissertação (Mestrado em História). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

MEIRELLES, William Reis. O cinema na história. O uso do filme como recurso didático no ensino de história. História & Ensino, v. 10, p. 77-88, Londrina: out. 2004.

MENDES, Sandra Regina. FERNANDES, Fabiana de Marinho. Livros didáticos e o uso de filmes no ensino de História: Analises das propostas metodológicas sugeridas aos professores. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH – São Paulo: 2011

MINORELLI, Caroline; CHIBA, Charles. Superação! História 6º ano: manual do professor. 1. ed., São Paulo: Editora Moderna, 2022.

MORETTIN, Eduardo Victorio. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História: Questões e Debates, n. 38, p. 11-42. Editora UFPR, Curitiba: 2003.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

PINHATA, João Eduardo Watambe. Livro Integrado: Pré-Universitário: 3ª Série. Fortaleza: Sistema Ari de Sá de Ensino, 2022.

SHOHAT, Ella. Des-orientar Cleópatra: um tropo moderno da identidade. Cadernos Pagu (23), julho-dezembro de 2004, pp. 11-54

SILVA, Edlene Oliveira. O cinema na sala de aula: imagens da Idade Mediano filme. História: Questões e Debates. Nº 57 – Curitiba: Editora UFPR, 2012.

SILVA, Wanderson Alberto da. As contribuições oitocentistas na egiptomania e no ensino de História na Paraíba. In MENEZES DE SÁ, Ariane Norma de; BURITY, Luiz Mário; MARIANO, Nayana R. C. (Orgs.) Sociedade e cultura no Nordeste Oitocentista: trajetórias de pesquisa III. João Pessoa: Editora CCTA/UFPB, 2024, p. 370-388.

SILVA, Wanderson Alberto da. O ensino do Antigo Egito na Paraíba: uma perspectiva do professor de História sob as lentes da Proposta Curricular. II Encontro Ensinar História. UFPE, Recife: 2023.

SILVA, Wanderson Alberto da. História, a gente aprende vivendo: o ensino da história egípcia entre a prática em sala de aula e a proposta curricular do novo ensino médio da Paraíba (9016-1021). Dissertação, PPGH/UFPB. João Pessoa, 2023.

SOUZA NETO, José Maria Gomes de. Deuses do Egito (2016): uma narrativa fílmica da civilização branca. Transversos: Revista de História. Rio de Janeiro, n. 16, Agosto, 2019.

SOUZA NETO, José Maria Gomes de. Ensinando História Antiga e Medieval no Brasil: da inércia à potência. Brathair Grupo de Estudos Celtas e Germânicos, 21 (1), 2021.

TYLDESLEY, Joyce. Pirâmides: a verdadeira história por trás dos antigos monumentos do Egito. Trad. Cid Knipel. São Paulo: Globo, 2005.

ZANATTO, Rafael Morato. Luzes e sombras: Paulo Emilio Salles Gomes e a Cultura Cinematográfica (1954-9). Dissertação (Mestrado em História). Departamento de História – Faculdade de Ciências e Letras/Unesp. – Assis, 2013.

Published

22-04-2025

How to Cite

ALBERTO DA SILVA, Wanderson. A PRODUÇÃO AUDIOVISUAL SOBRE ANTIGO EGITO NO LIVRO DIDÁTICO DE HISTÓRIA. Espacialidades Journal, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 227–231, 2025. DOI: 10.21680/1984-817X.2025v1n01ID38461. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/38461. Acesso em: 25 dec. 2025.