"The Operetta of Multiple Intelligences": Music and Theater as Partners in Science Education
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v12i1.37450Keywords:
operetta, music, theater, education, sciencesAbstract
This case study details the development and presentation of the operetta The Operetta of Multiple Intelligences, performed by the Science, Art, and Education group at Universidade Federal do Rio de Janeiro, in collaboration with the Chamber Orchestra of Ilha do Governador and students from Anísio Teixeira Municipal School. Inspired by historical scientific events and Howard Gardner’s theory of multiple intelligences, the operetta creatively integrated theatrical and musical elements to explore various forms of intelligence, such as Linguistic, Logical-Mathematical, and Bodily-Kinesthetic. Presented as part of the Amazing Science extension project, the operetta served as an active learning methodology, encouraging students to take charge of their educational process while integrating art, science, and culture. The project aimed not only to disseminate scientific concepts but also to inspire students to engage with the university and consider careers in science, thereby contributing to societal advancement.
Downloads
References
BAIXINHO, C. et al. Autopercepção dos estudantes sobre a participação em atividades extracurriculares de transferência de conhecimento: o exemplo da transição segura. New Trends in Qualitative Research, p. 588-601, 2020.
BARROS, A. Mfundisi we-africa: um itinerário educacional de enfrentamento do racismo e da desigualdade. Educação & Sociedade, v. 41, 2020.
BASTOS, M. O que é a história da educação no brasil hoje? tempos de reflexão. Espacio Tiempo Y Educación, v. 3, n. 1, p. 43-59, 2016.
BINET, A.; SIMON, T. Le développement de l’intelligence chez les enfants. L’Année psychologique, v. 14, p. 1-95, 1908.
BINET, A.; SIMON, T. The Development of Intelligence in Children (The Binet-Simon Scale). Baltimore: Williams & Wilkins Company, 1916. (Originalmente publicado em francês em 1905).
BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.
BROWN, A. M. Pleasure Activism: The Politics of Feeling Good. Chico: AK Press, 2019.
CARDOSO, M. et al. Aprender prática baseada na evidência pelo envolvimento em atividades de investigação – autopercepção dos estudantes. Cogitare Enfermagem, v. 26, 2021.
CARRANA, P. Avaliação dos riscos psicossociais nos trabalhadores da indústria de limpeza = evaluación de riesgos psicosociales en los trabajadores de la industria de la limpieza = psychosocial risk assessment in the workers of the cleaning industry. [S. l.: s. n.], 2015.
CARVALHO, M.; GONÇALVES, R.; SILVA, A. A faculdade de educação do acre no contexto de implantação do ensino superior. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, v. 1, n. 01, p. 142-166, 2020.
CHAPPELL, C. R.; MUGLIA, L. J. Fostering science-art collaborations: A toolbox of resources. PLoS Biology, v. 21, n. 2, e3001992, 9 fev. 2023.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89-100, 2003.
CLIFT, R.; HOUSTON, W. R.; PUGACH, M. C. Encouraging Reflective Practice in Education. New York: Teachers College Press, 1990.
DEWEY, J. Experience and Education. New York: Macmillan, 1938.
DRIVER, R. et al. Young people’s images of science. Buckingham: McGraw-Hill Education (UK), 1996.
DURLAK, J. A. et al. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, v. 82, n. 1, p. 405-432, 2011.
EISNER, E. W. The Arts and the Creation of Mind. New Haven: Yale University Press, 2002.
ELIAS, M. J. et al. Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Alexandria, VA: ASCD (USA), 1997.
ÉTHIER, M.-A.; LEFRANÇOIS, D. (ed.). Bringing history to life: Teaching fact and fiction. Ottawa: University of Ottawa Press, 2025.
FELS, L. M.; BELLIVEAU, G. Digital storytelling: Capturing lives, creating community. Digital Education & Culture, v. 2, n. 1, p. 22-35, 2008.
FRANCKLIN, A. O trabalho docente na rede pública estadual mineira em face dos discursos sobre as tecnologias educacionais. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, v. 5, n. 7, p. 40, 2017.
FRAYN, M. Copenhagen. London: Methuen Drama, 1998.
GADOTTI, M. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996.
GALTON, F. Hereditary Genius: An Inquiry into Its Laws and Consequences. London: Macmillan, 1869.
GARDNER, H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 1983.
GARDNER, H. Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic Books, 1999.
GOULD, S. J. The Mismeasure of Man. New York: W. W. Norton & Company, 1981.
GUHA, S. A historical journey in science education through role-playing. Teaching Science, v. 59, n. 3, p. 45-49, 2013.
GUILFORD, J. The nature of human intelligence. American Educational Research Journal, v. 5, n. 2, p. 249, 1968.
HARDIMAN, M. M.; RINNE, L.; YARMOLINSKAYA, J. The effects of arts integration on long-term retention of academic content. Mind, Brain, and Education, v. 8, n. 3, p. 144-148, 2014.
JENSEN, A. R. The g Factor: The Science of Mental Ability. Westport, CT: Praeger, 1998.
JÚNIOR, C.; CIRINO, S.; GUTIERREZ, L. Untitled. Revista de Psicología, v. 27, n. 1, p. 1, 2018.
KAPLAN, M. Intergenerational programs in schools: Considerations of form and function. International Review of Education, v. 48, n. 5, p. 305-334, 2002.
KOLB, D. A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1984.
LLORET-SEGURA, S. et al. El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, v. 30, n. 3, 2014.
MACHADO, W. B. et al. Gaia-Pachamama: an educational theater performance to foster environmental consciousness. Environmental Education Research, p. 1-17, 2024.
MAHARAJ-SHARMA, R. Using role-play to develop science concepts. Caribbean Curriculum, v. 15, p. 25-43, 2008.
MALATO, M. L. A Academia de Platão e a Matriz das Academias Modernas. Notandum, v. 19, jan.-abr. 2009. CEMOrOc-Feusp / IJI-Universidade do Porto.
MARSHALL, J. Transdisciplinarity and art integration: Toward a new understanding of art-based learning across the curriculum. Studies in Art Education, v. 55, n. 2, p. 104-127, 2014.
MAZUR-MOSIEWICZ, A.; DAVIS, A. S. Binet, Alfred. In: GOLDSTEIN, S.; NAGLIERI, J. A. (ed.). Encyclopedia of Child Behavior and Development. Boston, MA: Springer, 2011. p. 338.
MCNIFF, S. Art-based research. London: Jessica Kingsley Publishers, 2008.
MELLO, C. et al. Versão abreviada do WISC-III: correlação entre QI estimado e QI total em crianças brasileiras. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 27, n. 2, p. 149-155, 2011.
MORAES, M. A recepção de espetáculos cênicos na escola e/ou no teatro: formação de público, plateias, espect-atores ou espectadores? [S. l.: s. n.], 2023.
MOREIRA, L.; MARANDINO, M. Teatro de temática científica: conceituação, conflitos, papel pedagógico e contexto brasileiro. Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 2, p. 511-523, 2015.
MORIN, E. Les sept savoirs nécessaires à l’éducation du futur. Paris: Seuil, 1999. 141 p.
OLIVEIRA-CASTRO, J.; OLIVEIRA-CASTRO, K. A função adverbial de “inteligência”: definições e usos em psicologia. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 17, n. 3, p. 257-264, 2001.
PALMER, D. H. Using dramatizations to present science concepts. Journal of College Science Teaching, v. 29, n. 3, p. 187-190, 2000.
PAVAN, K. Ensino orientado pelo respeito às inteligências múltiplas: as contribuições de howard gardner para o exercício da docência. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 15, n. 3, p. 631, 2014.
PETERSON, H. A. The measurement of intelligence. In: PETERSON, H. A. Educational psychology. New York: MacMillan Co., 1948. p. 418-467.
POCINHO, M.; MENDES, C. Avaliação das inteligências múltiplas em crianças do ensino fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 37, 2021.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, 2001.
RIEGER, K.; CHERNOMAS, W. M. Arts-based learning: Analysis of the concept for nursing education. International Journal of Nursing Education Scholarship, v. 10, n. 1, p. 1-10, 2013.
ROBINSON, K. Out of Our Minds: Learning to be Creative. Chichester: Capstone, 2011.
ROCHA, F.; SANTOS, V. Teatro no contexto escolar: para uma prática investigativa, experimental e compartilhada. Cena, n. 34, p. 109-118, 2021.
SANTOS, W. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007.
SELWYN, N. Education and technology: Key issues and debates. London: Bloomsbury Academic, 2011.
SILVA, E. F. A inteligência musical: aspectos transdisciplinares envolvidos na composição e aplicação de biocanções como instrumento para o desenvolvimento cognitivo, emocional e afetivo de alunos do ensino fundamental. 2024. Tese (Doutorado em Química Biológica) – Pós-graduação em Química Biológica, Instituto de Bioquímica Médica, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024.
SILVA, E. F.; MIGNACO, J. A.; PROSDOCIMI, F. Biocanções: música para aprender biologia e biologia para ensinar música. [S. l.]: ArtecomCiência, 2025. No prelo.
SILVA, E. F.; MIGNACO, J. A.; PROSDOCIMI, F. Biosongs: enhancing cognition and emotional development through an active teaching-learning method in biosciences. Brazilian Journal of Development, v. 10, n. 3, e68092, 2024.
SPEARMAN, C. “General Intelligence,” objectively determined and measured. The American Journal of Psychology, v. 15, n. 2, p. 201-292, 1904.
STERNBERG, R. J.; KAUFMAN, S. B. (ed.). The Cambridge Handbook of Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
TELES, T.; OLIVEIRA, J. A alfabetização científica em atividades didáticas para educação em saúde por meio do uso de textos de divulgação científica: uma pesquisa bibliográfica. Revista Práxis, v. 13, n. 25, 2021.
TERMAN, L. M. The Measurement of Intelligence. Boston: Houghton Mifflin, 1916.
THURSTONE, L. L. Primary Mental Abilities. Chicago: University of Chicago Press, 1938.
UNESCO. Rethinking education: Towards a global common good? Paris: UNESCO Publishing, 2015.
UPITIS, R. Arts education for the development of the whole child. Encounters on Education, v. 12, p. 44-57, 2011.
VALÉRIO, J. et al. O teatro de temática científica no ensino: percepções de professores espectadores da peça “O Mágico de O2”. e-Mosaicos, v. 9, n. 20, p. 145-158, 2020.
VYGOTSKY, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.
WAGNER, F. et al. Viabilidade da estimativa de QI a partir dos subtestes Vocabulário e Cubos da WAIS-III. Psico-USF, v. 15, n. 2, p. 215-224, 2010.
WECHSLER, D. The Measurement of Adult Intelligence. Baltimore: Williams & Wilkins Co., 1939.
WEISSBERG, R. P.; WANG, M. C.; WALBERG, H. J. (ed.). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press, 2004.
ZINS, J. E. et al. (ed.). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Francisco Prosdocimi, Erivaldo Fraga da Silva, Julio Alberto Mignaco (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
English
Português (Brasil)