Is it Possible to Adopt Transformational Leadership in the Management of Higher Education Institutions?
DOI:
https://doi.org/10.21680/2675-8512.2025v8n1ID38995Keywords:
Transformational Leadership; Higher Education; Organizational Change.Abstract
The objective of the work was to prepare an academic and critical review derived from an international scientific article, published in the Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, indexed by the relevant Scopus and Web of Science databases. The original work was published in the English language. The scope of this journal covers the following areas related to Applied Social Sciences, not higher education: Administration; Research Management; Globalization and Internationalization; Future Studies; e New Technologies in Teaching and Learning. Why post reviews? Reviews of the best scientific and analytical instruments to produce, socialize and share instructive study materials for academic and professional environments, highlighting the main points of a work, saving resources for its readers (Calvosa, 2022; 2021). An academic and critical review aims to interpret a bibliographic or scientific publication with the objective of generating discussions, insights, or even the consumption decision of its own original work (Calvosa, 2020). By means of the articles outlined for the purposes of the challenges present in the digital transformation of Higher Education Institutions and strategies that can be easily applied to the challenges that they will encounter throughout their careers. Leadership training may allow the graduate or future organizational manager to use the knowledge described in the text for team management.
Downloads
References
ALVARENGA, C. et al. A Adoção da Pedagogia Empreendedora na Perspectiva de um Mundo VUCA. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.
BASS, B. Leadership and Performance beyond Expectations. New York: The Free Press, 1985.
BATISTA, M. et al. Uma Iniciativa de Educação Profissional para a Construção de Carreira dos Alunos de Administração. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25991
BOAS, A. et al. The Potential of Leadership: differences between mental models of leadership in the 20th and 21st centuries. Human Resource Management, v. 20, n. 1, 2023. https://doi.org/10.5772/intechopen.1002385
BURNS, J. Leadership (Harper Perennial political classics). Harper Perennial: 1978.
CALVOSA, M. Como o bem-estar ocupacional docente é afetado por cenários inesperados e imprecisos? Revista UFG, Goiânia, v. 22, n. 28, 2022.
CALVOSA, M. Liderança Empresarial e Estratégica. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2021.
CALVOSA, M. O que é uma Resenha Acadêmica e Crítica? Oportunidades de Capacitação e de Desenvolvimento Acadêmico. In: III Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Dez.2022.
CALVOSA, M. Verificação e Diretrizes para a Publicação de Resenha Crítica. In: II Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Dez.2021.
CALVOSA, M. Modelo de Template para a Elaboração de Resenha Acadêmica e Crítica. In: I Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line, Dex.2020.
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: Representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 01, p. 224-260, 2023. https://doi.org/10.1590/1413-2311.377.125771
CALVOSA, M.; ALVARENGA, M. Os funcionários percebem a gestão do conhecimento no ambiente de trabalho? Estudo de caso na realidade de uma pequena empresa. Revista Uniabeu, v. 3, n. 5, p. 203-229, 2010.
CORREIA, F. et al. A Necessidade de Gestores no Século XXI: liderança empresarial x gerenciamento eficaz. In: II Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende–RJ, 2005.
DEE, J. et al. Reconciling differences: Conflict management strategies of catholic college and university presidents. Higher Education, v. 47, n. 2, p. 177-196, 2004. https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000016427.25630.a3
EHLERS, Ulf-Daniel. Digital Leadership in Higher Education. Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, v. 1, n. 3, p. 6-14, 2020. https://dx.doi.org/10.29252/johepal.1.3.6
FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: Relato de Experiência de Estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2255, 2024. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2255
FORTUNATO, W. et al. Tecnologias Digitais e Desenvolvimento Acadêmico: um relato técnico da experiência de estudantes de Administração da modalidade EaD. In: EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Administração, FEA/USP, 2024.
FREITAS, J. Angel Investor: empreendedorismo fomentado através de uma nova modalidade de investidor. Revista da Administração, v. 11, n. 2, p. 1-18, 2008.
JANUÁRIO, É. et al. Análise da capacidade dinâmica gerencial, envolvendo cultura organizacional e agilidade organizacional. Revista Internacional de Gestão Científica e Turismo, [S. [1], v. 10, n. 3, 2024. https://doi.org/10.55905/ijsmtv10n3-060
LIMA, M. et al. O Constructo Liderança Contemporânea a Partir das Mídias Sociais Virtuais. Revista de Administração Unimep, v. 19, n. 10, p. 83-108, 2022.
MARTINS, A. Learning Analytics Aplicada às Áreas Pedagógica e Educacional: verificação do aumento da motivação e do desempenho acadêmico em alunos do nível superior. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024. https://doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v10i28r1
MEINDL, J. The romance of leadership as a follower-centric theory: A social constructionist approach. The Leadership Quarterly, v. 6, n. 3, p. 329-341, 1995. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90012-8
MELO FRANCO, I. et al. What are the Expectations of Business Administration Students for Building a Career? Journal of Business and Management - IOSR-JBM, v. 25, n. 9, 2023. https://doi.org/10.9790/487X-2509051124
MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
NOGUEIRA, C. et al. Lições de Liderança dos CEO’s da Apple Inc.: Steve Jobs e Tim Cook. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
RODRIGUEZ de JESUS, L. et al. Por que e Como Estimular a Mentalidade Empreendedora e a Criatividade em Estudantes Universitários? Revista Destarte, v. 13, n. 2, 2024.
SAMPAIO MARTINS, A. Autoeficácia vs. Estresse: como gerar estudantes mais comprometidos, com maior qualidade de vida e com sentimento de sucesso acadêmico? Revista UFG, v. 22, 2022.
SANTANA, L. et al. O Processo de Liderança sob a ótica do Seguidor. In: IV SEGET - Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2007.
SANTOS FORTUNATO, W. et al. Explorando a Liderança Transformacional Digital: da transformação e estratégia digitais à agilidade organizacional. Revista Valore, v. 9, n. e-9026, 2024. https://doi.org/10.22408/reva902024
SOUZA NETO, S. et al. As Competências de Liderança: Atributos e Práticas do Líder do Século XXI, uma Pesquisa Quantitativa. Revista de Administração da Unimep, v. 4, n. 1, p. jan.-abr., p.68-94, 2006. https://dx.doi.org/10.15600/rau.v4i1.234
STEMPEL, C. et al. Think transformational leadership - Think female? Leadership, v. 11, n. 3, p. 259-280, 2015. https://doi.org/10.1177/1742715015590468


