Is it Possible to Adopt Transformational Leadership in the Management of Higher Education Institutions?

Authors

  • Marcelly Laudelino Miranda de Ornelas UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro / GECAPEP - Grupo de Pesquisas Gestão de Carreira e Planejamento Estratégico Pessoal
  • Marcello Calvosa UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0003-2724-9431

DOI:

https://doi.org/10.21680/2675-8512.2025v8n1ID38995

Keywords:

Transformational Leadership; Higher Education; Organizational Change.

Abstract

The objective of the work was to prepare an academic and critical review derived from an international scientific article, published in the Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, indexed by the relevant Scopus and Web of Science databases. The original work was published in the English language. The scope of this journal covers the following areas related to Applied Social Sciences, not higher education: Administration; Research Management; Globalization and Internationalization; Future Studies; e New Technologies in Teaching and Learning. Why post reviews? Reviews of the best scientific and analytical instruments to produce, socialize and share instructive study materials for academic and professional environments, highlighting the main points of a work, saving resources for its readers (Calvosa, 2022; 2021). An academic and critical review aims to interpret a bibliographic or scientific publication with the objective of generating discussions, insights, or even the consumption decision of its own original work (Calvosa, 2020). By means of the articles outlined for the purposes of the challenges present in the digital transformation of Higher Education Institutions and strategies that can be easily applied to the challenges that they will encounter throughout their careers. Leadership training may allow the graduate or future organizational manager to use the knowledge described in the text for team management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcello Calvosa, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Marcello Vinicius Doria Calvosa

graduation at Administração Pública from Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2003), graduation at Engenharia Química (parcial) from Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998), graduation at Administração de Empresas from Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2002), master's at Gestão e Estratégia em Negócios from Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2006) and doctorate at Administration from Universidade de São Paulo (2011). He is currently coordenador de área at Universidade Aberta do Brasil, coordenador de área at Centro de Educação a Distância do Estado de Rio de Janeiro, coordenador de área at Centro de Educação a Distância do Estado de Rio de Janeiro, coordenador do programa de extensão dececar at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, coordenador de projetos e de extensão do dcad at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, professor associado at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro and líder do grupo de pesquisas gecapep at Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Has experience in Administration, acting on the following subjects: planejamento estratégico pessoal, carreiras, liderança estratégica, coaching and liderança empresarial.
(Text informed by the author)

Last updated 09/25/2020 
Address to access this CV: 
http://lattes.cnpq.br/2844242339593000 
ID Lattes:2844242339593000 

References

ALVARENGA, C. et al. A Adoção da Pedagogia Empreendedora na Perspectiva de um Mundo VUCA. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.

BASS, B. Leadership and Performance beyond Expectations. New York: The Free Press, 1985.

BATISTA, M. et al. Uma Iniciativa de Educação Profissional para a Construção de Carreira dos Alunos de Administração. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25991

BOAS, A. et al. The Potential of Leadership: differences between mental models of leadership in the 20th and 21st centuries. Human Resource Management, v. 20, n. 1, 2023. https://doi.org/10.5772/intechopen.1002385

BURNS, J. Leadership (Harper Perennial political classics). Harper Perennial: 1978.

CALVOSA, M. Como o bem-estar ocupacional docente é afetado por cenários inesperados e imprecisos? Revista UFG, Goiânia, v. 22, n. 28, 2022.

CALVOSA, M. Liderança Empresarial e Estratégica. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2021.

CALVOSA, M. O que é uma Resenha Acadêmica e Crítica? Oportunidades de Capacitação e de Desenvolvimento Acadêmico. In: III Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Dez.2022.

CALVOSA, M. Verificação e Diretrizes para a Publicação de Resenha Crítica. In: II Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Dez.2021.

CALVOSA, M. Modelo de Template para a Elaboração de Resenha Acadêmica e Crítica. In: I Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line, Dex.2020.

CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: Representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 01, p. 224-260, 2023. https://doi.org/10.1590/1413-2311.377.125771

CALVOSA, M.; ALVARENGA, M. Os funcionários percebem a gestão do conhecimento no ambiente de trabalho? Estudo de caso na realidade de uma pequena empresa. Revista Uniabeu, v. 3, n. 5, p. 203-229, 2010.

CORREIA, F. et al. A Necessidade de Gestores no Século XXI: liderança empresarial x gerenciamento eficaz. In: II Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende–RJ, 2005.

DEE, J. et al. Reconciling differences: Conflict management strategies of catholic college and university presidents. Higher Education, v. 47, n. 2, p. 177-196, 2004. https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000016427.25630.a3

EHLERS, Ulf-Daniel. Digital Leadership in Higher Education. Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, v. 1, n. 3, p. 6-14, 2020. https://dx.doi.org/10.29252/johepal.1.3.6

FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: Relato de Experiência de Estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2255, 2024. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2255

FORTUNATO, W. et al. Tecnologias Digitais e Desenvolvimento Acadêmico: um relato técnico da experiência de estudantes de Administração da modalidade EaD. In: EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Administração, FEA/USP, 2024.

FREITAS, J. Angel Investor: empreendedorismo fomentado através de uma nova modalidade de investidor. Revista da Administração, v. 11, n. 2, p. 1-18, 2008.

JANUÁRIO, É. et al. Análise da capacidade dinâmica gerencial, envolvendo cultura organizacional e agilidade organizacional. Revista Internacional de Gestão Científica e Turismo, [S. [1], v. 10, n. 3, 2024. https://doi.org/10.55905/ijsmtv10n3-060

LIMA, M. et al. O Constructo Liderança Contemporânea a Partir das Mídias Sociais Virtuais. Revista de Administração Unimep, v. 19, n. 10, p. 83-108, 2022.

MARTINS, A. Learning Analytics Aplicada às Áreas Pedagógica e Educacional: verificação do aumento da motivação e do desempenho acadêmico em alunos do nível superior. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024. https://doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v10i28r1

MEINDL, J. The romance of leadership as a follower-centric theory: A social constructionist approach. The Leadership Quarterly, v. 6, n. 3, p. 329-341, 1995. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90012-8

MELO FRANCO, I. et al. What are the Expectations of Business Administration Students for Building a Career? Journal of Business and Management - IOSR-JBM, v. 25, n. 9, 2023. https://doi.org/10.9790/487X-2509051124

MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.

NOGUEIRA, C. et al. Lições de Liderança dos CEO’s da Apple Inc.: Steve Jobs e Tim Cook. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.

RODRIGUEZ de JESUS, L. et al. Por que e Como Estimular a Mentalidade Empreendedora e a Criatividade em Estudantes Universitários? Revista Destarte, v. 13, n. 2, 2024.

SAMPAIO MARTINS, A. Autoeficácia vs. Estresse: como gerar estudantes mais comprometidos, com maior qualidade de vida e com sentimento de sucesso acadêmico? Revista UFG, v. 22, 2022.

SANTANA, L. et al. O Processo de Liderança sob a ótica do Seguidor. In: IV SEGET - Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2007.

SANTOS FORTUNATO, W. et al. Explorando a Liderança Transformacional Digital: da transformação e estratégia digitais à agilidade organizacional. Revista Valore, v. 9, n. e-9026, 2024. https://doi.org/10.22408/reva902024

SOUZA NETO, S. et al. As Competências de Liderança: Atributos e Práticas do Líder do Século XXI, uma Pesquisa Quantitativa. Revista de Administração da Unimep, v. 4, n. 1, p. jan.-abr., p.68-94, 2006. https://dx.doi.org/10.15600/rau.v4i1.234

STEMPEL, C. et al. Think transformational leadership - Think female? Leadership, v. 11, n. 3, p. 259-280, 2015. https://doi.org/10.1177/1742715015590468

Published

18-03-2025

How to Cite

ORNELAS, Marcelly Laudelino Miranda de; CALVOSA, Marcello. Is it Possible to Adopt Transformational Leadership in the Management of Higher Education Institutions?. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, [S. l.], v. 8, n. 1, p. e38995, 2025. DOI: 10.21680/2675-8512.2025v8n1ID38995. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/revenspesextgestao/article/view/38995. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

Resenhas Científicas