The Dilemma of Academic Entrepreneurship: The Case of a Student Artisan

Authors

Keywords:

Entrepreneurship; Handicrafts; Teaching Case.

Abstract

Lyh, a pharmacy student, faces the challenge of balancing her academic activities with her growing artisanal business, Artes da Lyh. While managing the pressure of her studies and the demand for her handcrafted products, Lyh receives an offer for a university extension scholarship, adding a new layer of complexity to her dilemma: whether to focus on the temporary academic opportunity or fully invest in her artisanal business, which has the potential for future growth. This case aims to foster the development of entrepreneurial skills and strategic decision-making. The data for this case were collected through interviews and documents. This case is recommended for business administration courses, especially in Entrepreneurship subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. C. R. de; PINHEIRO, J. L. A.; CALVOSA, M. V. D. Estudantes do Ensino Superior: inseguranças e questionamentos em seu desenvolvimento de carreira. Revista de Casos e Consultoria, v. 16, n. 1, p. e37336, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/37336. Acesso em: 24 jun. 2025.

ASN NACIONAL. Artesanato vive movimento de crescimento de demanda e do número de profissionais cadastrados. Brasil, 2022. Disponível em: https://agenciasebrae.com.br/cultura-empreendedora/artesanato-vive-movimento-de-crescimento-de-demanda-e-do-numero-de-profissionais-cadastrados/#:~:text=O%20pa%C3%ADs%20tem%20hoje%20cerca,R%24%2050%20bilh%C3%B5es%20por%20ano. Acesso em: 25 maio 2024.

ÁVILA, A. L. D. Emoção na educação empreendedora: a prática educacional do empreendedorismo artístico. 2022. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/37141. Acesso em: 25 maio 2024.

CANEVER, M. D.; KOHLS, V. K.; LAGEMANN, M.; RIGATTO, P. Empreendedorismo: por que alguns estudantes e não outros escolhem ser empreendedores? Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 101–124, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.12957/epp.2013.7885. Acesso em: 25 maio 2024.

ESTRADA, R. J. S.; FLORES, G. T.; SCHIMITH, C. D. Gestão do tempo como apoio ao planejamento estratégico pessoal. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 4, n. 2, p. 315–332, 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273419420009. Acesso em: 25 maio 2024.

LIMA-DIAS, M. S.; PENNA SOARES, D. H. Planejamento de carreira: uma orientação para universitários. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 30, n. 68, 2017. DOI: https://doi.org/10.7213/psicol.argum.5884.

VALLE, C. M. do; COSTA, L. J. P.; LIMA, E. S.; MENDONÇA, R. B. S. Artesanato e empreendedorismo social em prol da sociedade. Nexus - Revista de Extensão do IFAM, Manaus, v. 7, n. 11, p. 33–42, 2022. DOI: https://doi.org/10.31417/nexus.v7i11.133.

MONTEIRO, J. K.; SOBROSA, G. M. R.; DALAGASPERINA, P.; DIAS, A. C. G. Desenvolvimento e planejamento de carreira em universitários: um estudo exploratório. Trabalho (En)Cena, Palmas, v. 1, n. 2, p. 145–161, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/2879. Acesso em: 25 maio 2024.

MOURA, D. A. A. D. Aprendizagem e competências empreendedoras: estudo com artesãs no Estado do Ceará. 2023. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração e Controladoria) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/72802. Acesso em: 25 maio 2024.

NOGUEIRA, C. M. S.; GOMES, A. C. C. Muito Ocupada Dona Maria? Revista de Casos e Consultoria, v. 1, n. 1, p. e115, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20652. Acesso em: 24 jun. 2025.

OLIVEIRA, C. T. de; CARLOTTO, R. C.; TEIXEIRA, M. A. P.; DIAS, A. C. G. Oficinas de gestão do tempo com estudantes universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 36, p. 224–233, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703001482014. Acesso em: 25 maio 2024.

PIRES, B. Dia do Artesão: a valorização da arte manual como oportunidade para os pequenos negócios. Agência Sebrae. Disponível em: https://agenciasebrae.com.br/cultura-empreendedora/dia-do-artesao-a-valorizacao-da-arte-manual-como-oportunidade-para-os-pequenos-negocios/. Acesso em: junho de 2025.

SILVA, A. B.; BRADASCHIA, J. S. Estratégias de desenvolvimento de competências socioemocionais de estudantes de um curso de graduação em Administração. Reunir: Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, Cascavel, v. 13, n. 5, p. 80–100, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.18696/reunir.v13i5.1700. Acesso em: 25 maio 2024.

Published

18-10-2025

How to Cite

SOARES, Nahuan Alaff Virgino. The Dilemma of Academic Entrepreneurship: The Case of a Student Artisan. Revista de Casos e Consultoria, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e40082, 2025. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/40082. Acesso em: 24 dec. 2025.

Issue

Section

Cases, Educational Objects and Experience Reports