Critical theory as a research paradigm in the formation of managers
DOI:
https://doi.org/10.21680/2675-8512.2025v8n1ID38343Keywords:
Critical Theory, management development, organizational studies, social criticism, social transformationAbstract
This theoretical-conceptual article aims to present Critical Theory as a paradigm for research in management education, encouraging reflection in learning processes. Methodologically, the study adopts a qualitative approach, based on a literature review of Critical Theory, organizational studies, and management education. The research findings highlight the importance of denaturalizing organizational practices and structures; understanding power relations and existing inequalities; and the capacity to act in a transformative way. Finally, the study concludes that Critical Theory presents itself as a necessary paradigm for rethinking research in management education, particularly due to its commitment to emancipation and autonomy. The article paves the way for future research that deepens the application of Critical Theory in management education.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Introdução à Controvérsia sobre o Positivismo na Sociedade Alemã. In: HORKHEIMER, M; BENJAMIN, W; ADORNO, T. W; HABERMAS, J. Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 117-154. (Coleção “Os Pensadores”).
CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4. ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2014.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis, RJ: Vozes. 1985.
HAYEK, F. A. Direito, legislação e liberdade: sobre regras e ordem; tradução de Carlos Szlak. — São Paulo: Faro Editorial, 2023. 192 p.:
JORGE, T. M.; PADILHA, V. A formação de administradores nas linhas de montagem de ilusões: crítica da miséria intelectual nos cursos de Administração no Brasil. Revista Brasileira de Administração Política, v. 10, n. 2, p. 57, 2017.
LESCANO, A. F.. A teoria crítica dos sistemas da escola de Frankfurt. Novos Estudos. CEBRAP. pp 163-177. 2010.
LIMA, B. T. C.; SANTOS, E. A. C. Socialização e dominação: a Escola de Frankfurt e a cultura. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 30, n. 3. 2018.
LIMA, T B.; SILVA, A. B. Difusão das Perspectivas Teóricas da Aprendizagem na Formação de Administradores. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 11, n. 3, 2013.
LYOTARD, Jean-François. A Condição Pós-Moderna. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.
MARANHÃO, C. M. S. A. Indústria cultural e semiformação: análise crítica da formação dos administradores. Tese (Doutorado em Administração) - Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
MYERS, M. D. Qualitative Research in Business & Management. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013.
PATRUS, R.; MAGALHÃES, A. C. A pedagogia histórico-crítica como orientadora da prática educativa de cursos superiores de Administração. In: ENCONTRO DA ANPAD, 36., 2012, Rio de Janeiro. Anais do XXXVI Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro: ANPAD, 2012.
PAULA, A. P. P.. Aproximações entre Michel Foucault e a Escola de Frankfurt: por uma abordagem pós-crítica radical para os estudos organizacionais. Revista Organizações & Sociedade, v. 27, n. 95, out-dez, 2020.
PAULA, A. P. P.; RODRIGUES, M. A.. Pedagogia crítica no ensino da administração: desafios e possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 46, n. spe, p. 10–22, nov. 2006.
POPPER, Karl. A sociedade aberta e seus inimigos. Belo Horizonte: Itatiaia, 1998.
SANTOS, A. C. B; ALLOUFA, J. M. L.; NEPOMUCENO, L. H.. Epistemologia e metodologia para as pesquisas críticas em administração: leituras aproximadas de Horkheimer e Adorno. RAE, v. 50, n. 3, jul./set., p. 312-324, 2010.
SARAIVA, C. M.; PEREIRA, J. J.; REZENDE, A. F. Formação Crítica dos Administradores: Relatos de uma Experiência Pedagógica. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 8, n. 2, 2019.
SOARES, B. D. A imprescindibilidade de uma educação emancipatória: formação crítica e administração pública. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 4., 2016, Porto Alegre. Anais do IV Congresso Brasileiro de Estudos Organizacionais. Porto Alegre: SBEO, 2016.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.


