The art of cumming in the dark

moral representations, erotism and costoms in the cinema of Pedro Carlos Rovai (1972-1979)

Authors

  • Manuel Neto Autonômo
  • Rodrigo Pereira Universidade Estadual de Feira de Santana

DOI:

https://doi.org/10.21680/2446-5674.2025v12n23ID38511

Keywords:

pornochanchada, Erotismo, Representações, Pedro Carlos Rovai, História cultural

Abstract

Despite its sucess in the 1970s box office, the movie genre known as Pornochanchada was underestimated by critics and historians. The films from Boca do Lixo were seen as works of low quality. However, they created rich interpretations about the social, cultural and political reality of Brazil during the military dictatorhip. One of the most proeminent directors of the genre, Pedro Carlos Rovai, produced seven movies, of which three were analyzed in this research: A Viúva Virgem (1972), Ainda Agarro Esta Vizinha (1974) e O Amante Latino (1979). Therefore, this research intends to give a contribution to the historic studies about this artistic movement and about the periond in which it was produced, through the analyzes of the representations made in the films, using a methodology based on the exam of extern and intern codes from the films 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Pereira , Universidade Estadual de Feira de Santana

Atualmente, é Professor Titular do Departamento de Ciências Humanas e Filosofia - DCHF da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Foi Presidente da ANPUH-BA (2016-2018). Tem experiência nas áreas de História das Ciências, História Ambiental e Política Administrativa do Período Colonial Baiano, com ênfase nos sujeitos, práticas e saberes sobre a História Natural na Capitania da Bahia na transição do Século XVIII para o XIX. Atua, principalmente, nos seguintes temas: dinâmica de produção, circulação e usos dos conhecimentos sobre o meio natural; História da Botânica colonial; políticas de conservação das matas coloniais; Jardim Botânico da Bahia e a política de ervas luso-baiana.

References

AINDA agarro esta vizinha. Direção: Pedro Carlos Rovai. São Paulo: Sincrocine Produções Cinematográficas, 1974. 1 DVD (100 min).

AMARAL, Muriel. As representações da perversão e o estereótipo no filme “Macho, Fêmea e CIA – A vida erótica de Caim e Abel”. In: BERTOLLI FILHO, Claudio;

AMARAL, Muriel (org.). Pornochanchando: em nome do deboche, da moral e do prazer. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016. p. 121–138.

A VIÚVA virgem. Direção: Pedro Carlos Rovai. São Paulo: Cinedistri; Sincro Filmes, 1972. 1 DVD (100 min).

O AMANTE Latino. Direção: Pedro Carlos Rovai. São Paulo: Embrafilme, 1979. 1 DVD (103 min).

BERTOLLI FILHO, Claudio. Um confronto esquecido: pornochanchada x moral e civismo. In: BERTOLLI FILHO, Claudio; AMARAL, Muriel (org). Pornochanchando: Em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016.

BRASIL. Lei nº. 5.250 de 09 de fevereiro de 1967.

DECRETO-LEI Nº 1.077, de 26 de janeiro de 1970.

DREIFUSS, René Armand. 1964: a conquista do Estado. Petrópolis: Vozes, 1981.

GERACE, Rodrigo. Cinema explícito: representações cinematográficas do sexo. São Paulo, 2015. Perspectiva.

HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro, 2016. PUC-RIO.

HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn; SILVA, T.T (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Rio de Janeiro, 2014. Vozes.

KAMPF, Flávia. Para uma estética na pornografia. 2008. Dissertação (Mestrado)- Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, Universidade do Sul de Santa Catarina, Santa Catarina, 2008.

LAMAS, Caio. Censura à pornochanchada: o caso de anjo loiro. In: BERTOLLI FILHO, Claudio; AMARAL, Muriel (org). Pornochanchando: em nome do deboche, da moral e do prazer. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016, p.41-62.

MARCELINO, Douglas Attila. Salvando a pátria da pornografia e da subversão: a censura de livros e diversões públicas nos anos 1970. 2006. Dissertação (Mestrado)- Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

QUINALHA, Renan Honório. Contra a moral e os bons costumes: A política sexual da ditadura brasileira (1964-1988). 2017. Tese (Doutorado)- Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

RIBEIRO, Renato Janine. A política dos costumes. In: NOVAES, Adauto (org). Muito além do espetáculo. São Paulo, 2004, Senac.

ROSSINI SIQUEIRA, Renan. Pornochanchada: um sintoma brasileiro. In: BERTOLLI FILHO, Claudio; AMARAL, Muriel (org). Pornochanchando: em nome do deboche, da moral e do prazer. São Paulo: Cultura acadêmica, 2016, p-83-104.

SIMÕES, Inimá. Sou ... mas quem não é? Pornochanchada: o bode expiatório do cinema brasileiro. In.: MANTEGA, Guido (org). Sexo e Poder. São Paulo, 1979. Brasiliense.

SELIGMAN, Flávia. O Brasil é feito pornôs. 2000. Tese (Doutorado) - Escola de comunicação e artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

SONTAG, Susan. “A imaginação pornográfica.” In: ______. A vontade radical: estilos. Trad. João Roberto Martins Filho. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

SOUZA, José Afonso Medeiros. (2016). Erotismo & pornografia na arte: uma história mal contada?. Cartema, 5(5), 27–49.

Published

19-12-2025

How to Cite

NETO, Manuel; PEREIRA , Rodrigo. The art of cumming in the dark : moral representations, erotism and costoms in the cinema of Pedro Carlos Rovai (1972-1979). Equatorial – Revista do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 1–28, 2025. DOI: 10.21680/2446-5674.2025v12n23ID38511. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/38511. Acesso em: 22 dec. 2025.