Representações de Maquiavel em livros didáticos brasileiros de História
(corpus de 1871-2013)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1983-2109.2025v32n69ID33692Keywords:
Machiavelli, Textbooks, History programmeAbstract
This text presents the results of an examination of the representations of Machiavelli's thought in Brazilian history textbooks. The corpus is limited to the material available in the collection of the Teaching and Didactic Material Laboratory (LEMAD) of the History Department of the University of São Paulo in 2018. The interpretations of Machiavelli in the 51 works analyzed were divided into three categories: "Renaissance", "Machiavellian" and "Absolutist". It was observed that the spread of the "Machiavellian Machiavelli" in schools was long-lasting. It was noted that references to his Renaissance identity are also old, but they only become the main information in the books analyzed between the 1950s and 1970s. From the 1970s onwards, the absolutist reading of the Florentine philosopher was strengthened. From the 1980s onwards, alternative interpretations to these three recurring views emerged, advancing new theses in school materials, theses that circulated in Brazilian universities.
Downloads
References
ALVES, Dalton José. O espaço da Filosofia no currículo do Ensino Médio a partir da nova LDB (Lei nº 9.394/96): análise e reflexões. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP, 2000.
ARANOVICH, Patricia Fontoura. “Notas sobre as relações entre fim e meios em Maquiavel”. In: SALATINI, Rafael; ROIO, Marcos Del (Org.). Reflexões sobre Maquiavel. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 21-36.
BALSAMO, Jean. « ‘Le plus meschant d'entre eux ne voudroit pas estre Roy’. La Boétie et Machiavel ». Montaigne Studies, 1999, n° 11, p. 5-27.
BEAME, Edmond. “The use and abuse of Machiavelli: the Sixteenth-Century French adaptation”, Journal of History of Ideas, vol. 43, v. 1, 1982.
BIGNOTTO, Newton. Maquiavel republicano. São Paulo: Loyola, 1991.
BOSI, Alfredo. “Cultura brasileira e culturas brasileiras”. In: Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992, p.308-345.
BROCANELLI, Cláudio Roberto. “O ensino de Filosofia no Brasil: história e perspectivas para o ‘filosofar’”. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 9, n. 1, p. 43-61, jan.-jun. 2012. DOI: 10.5747/ch.2012.v09.n1.h116.
BURCKHARDT, Jacob. A cultura do Renascimento na Itália: um ensaio. Trad. Vera Lúcia de Oliveira Sarmento e Fernando de Azevedo Corrêa. Brasília: Ed. UnB, 1991.
CARMINATI, Celso João. “(Des) Razões da retirada da Filosofia do Ensino Médio no Brasil”. Revista Linhas, v. 5, n. 2, p. 1-13, 2004. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/ index.php/linhas/article/view/1225/1038.
CARTA, Paolo, “Les exilés italiens et l’anti-machiválisme français au XVIe siècle”, Laboratoire italien, 3, 2002. Disponível em: http://laboratoireitalien.revues.org/366. Acesso em : nov. 2022
CARPEAUX, Otto Maria. “Jacob Burckhardt: profeta da nossa época”, in: BURCKHARDT, J., A cultura do Renascimento na Itália: um ensaio, Brasília: Ed. UnB, 1991, p. v-xii.
DI CARLO, Josnei. “Maquiavéis brasileiros: notas sobre leituras de Maquiavel no Brasil”, Sergipe, Tomo, nº 33, 2018, p. 271-299.
DOMINGUES, Ivan. Filosofia no Brasil: legados e perspectivas. Ensaios metafísicos. São Paulo: Ed. Unesp, 2017.
FERREIRA, Jorge. “Uma versão para o futuro: Vargas, o maquiavélico”. In: BAGNO, Sandra; MONTEIRO, Rodrigo Bentes (Org.). Maquiavel no Brasil: dos descobrimentos ao século XXI. Rio de Janeiro: FGV, 2015, p. 253-273.
GARNER, Roberta. “Jacob Burckhardt as a Theorist of Modernity: Reading The Civilization of the Renaissance in Italy”. Sociological Theory, Vol. 8, No. 1 (Spring, 1990), pp. 48-57.
KELLEY, Donald. “Murd’rous Machiavel in France : a Post Mortem”, Political Science Quarterly, Vol. 85, No. 4 (Dec., 1970), pp. 545-559.
LASTRAIOLI, Chiara. “Quelques réflexions sur l’anti-machiavélisme dans la propagande anonyme manuscrite au temps des guerres de religion”, in: Cinquecento Plurale, 17 nov. 2009. Disponível em : http://www.nuovorinascimento.org/cinquecento/chiarmac.pdf. Acesso em : nov. 2022.
LEFORT, Claude. Le travail de l’oeuvre Machiavel. Paris: Gallimard, 1972.
SILVEIRA, M. A., “Reason of state and colonization: some conceptual and historiographical issues”, História (São Paulo), 2018.
MANOEL, Ivan A. “O ensino de História no Brasil: do Colégio Pedro II aos Parâmetros Curriculares Nacionais”. In: Conteúdos e Didática de História. São Paulo: Unesp; Univesp, 2012, p. 1-24. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/46194. Acesso em: 15 jun. 2023.
MAZAI, Norberto; RIBAS, Maria Alice Coelho. “Trajetória do ensino de Filosofia no Brasil”. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Sociais e Humanas, Santa Maria, vol. 2, n. 1, p. 1-13, 2001.
MENEZES, Antonio Basilio N. T. de; SILVA, Roberto R. da. “O ensino da Filosofia no Brasil: descontinuidades e ameaças”. Revista Dialectus, ano 9, n. 19, ago.-dez. 2020, p. 225-238.
MORAES FILHO, Evaristo de. O ensino de filosofia no Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial; Ministério da Educação e Cultura, 1959. [Decimalia]
POCOCK, John. The Machiavellian Moment. Princeton: Princeton University Press, 1975.
SARDÁ, Daniela N. “A história do ensino da filosofia no sistema escolar francês e brasileiro”. Hist. Educ. (Online), Porto Alegre, v. 22, n. 56, set./dez. 2018, p. 187-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/75689
SFEZ, Gérald. Raison d’État. Paris: Beauchesne Éditeur, 2020.
SILVA, Alexandra Lima da. “A carne do mercado: livros didáticos e o florescimento do comércio livreiro na cidade do Rio de Janeiro”. Revista Brasileira de História de Educação, vol. 14, núm. 1, enero-abril, 2014, pp. 223-249.
SILVEIRA, M.A., “Reason of state and colonization: some conceptual and historiographical issues”, História (São Paulo), 2018.
SKINNER, Quentin. The Foundations of Modern Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fernanda Salgueiro, Patrícia Fontoura Aranovich

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)