Shakespeare's Othello in school
literary classics and the desire to humanize social relations
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID39803Keywords:
Literature teaching, Shakespeare, Historical-Critical Pedagogy, Building of personalityAbstract
Literary classics feature deeply striking characters and situations. They offer creative models of language, examples of behaviors to be imitated or avoided, and reflections on what humanity is and what it may become, revealing appearances that conceal deeper essences. In the school context/ In the context of basic education it becomes necessary to establish criteria by which teachers select works, given the constraints of limited school time and the competing purposes ascribed to literary education. Considering this concrete challenge for teaching practice and for the research field on literature teaching, this article presents theoretical considerations to support the selection of Shakespeare's Othello for use in elementary and high school. The play was analyzed using György Lukács' Marxist aesthetics, which reveals the presence of typical characters and themes expressing dialectic of humanization and dehumanization. We conclude that the work is aesthetically effective, as it enables the possibility to the individual to “become someone else” through its study, in accordance with the principles of Historical-Critical Pedagogy.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular /Diretório de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, 2017.
COTRIM, Ana Aguiar. Reflexos da guinada marxista de Georg Lukács na sua Teoria do Romance. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-graduados de História. n. 43, p. 569-593, 2011. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/8335>. Acesso em 10 jun. 2025.
DUARTE, Newton. O significado político da objetividade do conhecimento e de sua difusão: argumentos contra o negacionismo e o relativismo. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 14, n. 3, p. 55–72, 2022. DOI: 10.9771/gmed.v14i3.51490. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/51490. Acesso em: 10 jun. 2025.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos. Campinas: Autores Associados, 2016.
DUARTE, Newton.; SILVA, Efrain Maciel e; ANJOS, Ricardo Eleutério dos. Determinação e Liberdade na Criação Mediada por Sistemas de Signos. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 11, n. 1, p. 01–20, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/99913. Acesso em: 10 jun. 2025.
HUNTER, George Kirkpatrick. Othello and the Colour Prejudice. In: Dramatic identities and cultural tradition: studies in Shakespeare and His Contemporaries. Liverpool: Liverpool University Press, 1978.
D’AMICO, Jack. The Moor in English renaissance drama. Tampa: Gainesville, FL: University Press of Florida, 1991.
FERREIRA, Natália Botura de Paula. A catarse estética e a Pedagogia Histórico-Crítica: contribuições para o ensino de Literatura. 2012. 170 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2012.
FREDERICO, Celso. Lukács e a defesa do realismo. Cerrados, v. 24, n. 39, p. 108-117, 2015.
GREENBLATT, Stephan. Renaissance self-fashioning: from More to Shakespeare. Chicago: University of Chicago Press, 1984.
HUNTER, George Kirkpatrick. Othello and the Colour Prejudice. In: Dramatic Identities and Cultural Tradition: Studies in Shakespeare and His Contemporaries. Liverpool: Liverpool University Press, 1978.
JONES, Eldred Durosimi. Othello’s Countrymen: The African in
English Renaissance Drama. Oxford: Oxford University Press,
1965.
LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Sampling «the new» in new literacies. In: KNOBEL, Michele; LANKSHEAR, Colin. (Eds.). A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007.
LUKÁCS, Georg. Ensaios sobre literatura. Tradução Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.
LUKÁCS, Georg. Estética: la peculiaridad de lo estético. Traducción: Manuel Sacristán. Barcelona: Grijalbo, 1967.
LUKÁCS, György. Estética: a peculiaridade do estético. Tradução: Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2023.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. Tradução Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer, Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013.
LUKÁCS, György. Introdução a uma estética Marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.
MÁRKUS, György. Antropologia e marxismo: o conceito de “essência humana” na filosofia de Marx. Tradução Rafael Mueller. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
MARX, Karl. Manuscritos económicos-filosóficos. Tradução Jesus Ranieri São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, Karl. Grundrisse, Manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da Economia Política. Tradução Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2011.
ORKIN, Martin. Othello and the ‘Plain Face’ of Racism, Shakespeare Quarterly, Oxford, v. 38, n. 2, p. 166-88, summer 1987. https://doi.org/10.2307/2870559.
PEREIRA, Lawrence Flores. Introdução. In: SHAKESEPARE, William. A tragedia de Otelo, o Mouro de Veneza. São Paulo: Penguin/Companhia das Letras, 2017.
ROJO, Roxane; ALMEIDA, Eduardo de Moura (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, 264 p.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.
SHAKESPEARE, William. A tragédia de Otelo, o Mouro de Veneza. Tradução Lawrence Flores Pereira. São Paulo: Penguin/ Companhia das Letras, 2017.
SHAKESPEARE, William. Othello. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
SNYDERS, Georges. Pedagogia progressista. Coimbra: Almedina, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
