Higher education and social action in Portugal
expansion and funding in recent contexts (2015-2022)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID39464Keywords:
Higher Education, Social Action in Higher Education, Expansion, FundingAbstract
This article aims to analyze the expansion and funding of higher education in Portugal and its repercussions on Social Action in Higher Education (ASES, acronym in Portuguese) policy between 2015 and 2022. The research, which uses a qualitative approach, is based on a bibliographic review and document analysis. The results of the study indicate growth in enrollments in higher education institutions in Portugal, especially in polytechnic education. Funding for this level of education remained mostly state-funded, with an average of 57% of the budget coming from public resources. Within the scope of ASES, low coverage was observed, with percentages of attendance between 19% and 21% of enrolled students, with no significant variations over the period. In addition, there was a decline in public funding for this policy, revealing weaknesses in ensuring student retention. The research data also point to a scenario of expanded access, but with structural limits to equity in Portuguese higher education.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Cristina Pinto; SEIXAS, Ana Maria. O ensino superior pós- Bolonha. Tempo de balanço, tempo de mudança. Coimbra: Livro de atas/ Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, fevereiro, 2017.
ANTUNES, Fátima; PERONI, Vera. Reformas do Estado e políticas públicas: trajetórias de democratização e privatização em educação. Brasil e Portugal, um diálogo entre pesquisas. Revista Portuguesa de Educação, Coimbra, 2017, v. 30, n. 1, p. 181-216. 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/7399. Acesso em: 15 dez. 2024.
CABRITO, Belmiro Gil; CERDEIRA, Luísa; MUCHARREIRA, Pedro Ribeiro. Educação e ciclos políticos, em Portugal – Que relações? Evidências das últimas décadas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 38, n. 1 e 122619. 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122619. Acesso em 11 dez. 2024.
CABRITO, Belmiro Gil; CERDEIRA, Luísa. O ensino superior em Portugal em tempos de democracia, um percurso e um desafio. In: CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo; NETO, Cabral; SANTOS, Guilherme Mendes dos (org). Educação Superior em tempos de crise: repercussões em diferentes contextos. Editora, CRV. 1. Ed. Curitiba, 2021.
CABRITO, Belmiro Gil. Análise socioeconômica do financiamento do ensino superior universitário em Portugal: contributos para o processo decisional de (re)construção de uma política sócio-educativa para o ensino superior universitário público. 1999. 631f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1999.
CABRITO, Belmiro Gil. O Financiamento do Ensino Superior. Lisboa: Educa. 2002.
CABRITO, Belmiro Gil. O financiamento do ensino superior em Portugal: entre o estado e o mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 88, p. 977-996. out. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/qwdT4NpQk7L7BS56ZZ3QBMj/?lang=pt. Acesso em: 7 jan. 2025.
CABRITO, Belmiro Gil. PORTUGAL: 50 anos de educação democrática – algumas reflexões em torno do crescimento e do financiamento da educação. Seminário de doutoramento. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa Lisboa, 2024. (Apresentação em Power Point. ISCTE).
CARVALHO, Alba Maria Pinho de; BAPTISTA, Maria Manuel; CARVALHO, Maria Michol Pinho de; GRAÇA, Irlene Menezes. Estado e Políticas Públicas Brasil e Portugal: novas configurações desafios do presente. Revista de Políticas Pública, São Luís, p. 233-256, ago. 2010. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/405. Acesso em: 13 jan. 2025.
CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo; SEIXAS, Ana Maria; CABRAL NETO, Antônio. Políticas educativas em contextos globalizados: a expansão do ensino superior em Portugal e no Brasil. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 44, n. 1, p. 37-61, 2010. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_44-1_2. Acesso em: 11 jan. 2025.
CERDEIRA, Luísa. O Financiamento do ensino superior português: a partilha de custos. Coimbra: Almedina. 2009.
CRUZ, Maria João. Financiar o ensino superior público com base nos resultados: algumas lições para Portugal. Revista Lusófona de Educação, n. 35, p. 29-50, 2017. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5913. Acesso em: 11 jan. 2025.
FERREIRA, Elsa Cristina da Costa. A importância das instituições de ensino superior no desenvolvimento regional em Portugal. 2019. 285f. Tese (Doutorado) – Instituto de Investigação e Formação Avançada da Universidade de Évora, 2019.
JOHNSTONE, Donald. Bruce. Sharing the costs of HE. Student financial assistance in the United Kingdom, The Federal Republic of Germany, France, Sweden and the United State. New York: College Board Publications. 1986.
MENDES, Ireneu de Oliveira; CORREIA, Pedro Miguel Alves Ribeiro; ALMEIDA, João José Nogueira de; MARQUES, Luís Filipe Santos Claro. Coesão comunitária: o caso de Portugal e dos seus resultados na última década. Revista da FAE, Curitiba, v. 24, 2021. Disponível em: https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/724. Acesso em: 18 jan. 2025.
PEREIRA, Raquel Ferreira. Ação social no ensino superior português: práticas, estratégias e impactos socioeconômicos. 2019, 520f. Tese (Doutorado) – Sustentabilidade Social e Desenvolvimento, Universidade Aberta, Lisboa, 2019.
PORDATA. Estatística de Portugal. Bases de dados de Portugal. Educação. 2025. Disponível em: https://www.pordata.pt/pt/estatisticas/educacao/qualificacoes-da-populacao/populacao-15-64-anos-por-sexo-grupo-etario-e-nivel. Acesso em: 13 jan. 2025.
PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 129/93, de 22 de abril. Estabelece os princípios da política de acção social no ensino superior. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/129-1993-692654. Acesso em: 14 set. 2024.
PORTUGAL. Lei n.º 37/2003, de 22 de agosto. Estabelece as bases do financiamento do ensino superior. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/lei/37-2003-656107Acesso em: 9 Set. 2024.
PORTUGAL. Lei n.º 62/2007, de 10 de setembro. Regime jurídico das instituições de ensino superior. Disponível em: https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/lei/62-2007-640339. Acesso em: 7 set. 2024.
PORTUGAL. Programas do Portugal 2030. Disponível em: https://portugal2030.pt/. Acesso em: 19 set. 2024.
RODRIGUES, Pedro Gomes; TAVARES, Jean Max. A política orçamentária de Portugal num contexto de crise: novas recomendações sob a ótica da despesa. Cadernos de Economia, Chapecó, v. 17, n. 33, p. 5-16, jul./dez. 2013. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rce/article/view/1893. Acesso em: 22 nov. 2024.
ROLIM, Cássio Frederico Camargo. A experiência de Portugal no âmbito da política regional europeia. In: RESENDE, Guilherme Mendes. Avaliação de políticas públicas no Brasil: uma análise da Política Nacional de Desenvolvimento Regional (PNDR). Brasília: Ipea, 2017.
SANTOS, Joseneide de Sousa Pessoa; CABRAL NETO, Antônio. O público e o privado na educação superior: uma negação da democratização como direito? In: CABRAL NETO, Antônio; REBELO, Maria da Piedade Pessoa (org.). O ensino superior no Brasil e em Portugal: perspectivas políticas e pedagógicas. Natal: EDUFRN, 2010.
TROW, Martin. Problems in the transition from elite to mass higher education. Carnegie Commission on Higher Education. Berkeley, Calif. 1973. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED091983. Acesso em: 17 jan. 2025.
TROW, Martin. Reflections on the transition from elite to mass to universal access: forms and phases of higher education in modern societies since WWII. Forthcoming In: Philip Altbach, ed. International Handbook of Higher Education, Kluwer. 2005. Disponível em: https://escholarship.org/uc/item/96p3s213. Acesso em: 17 jan. 2025.
VELHO, Gonçalo Leite, Receitas: evolução orçamental de 7 universidades portuguesas no período pós-RJIES. Revista do SNESup, n. 64/65, p. 14–25, 2019. Disponível em: https://snesup.pt/es/64/receitas_evolucao_orcamental_de_7_universidades_portuguesas_no_periodo_pos_rjies.pdf. Acesso em: 8 de jan. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
