What do the stories of postgraduate readers tell us about their willingness to read literature?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n76ID40332

Keywords:

Reader's autobiography, Willingness to read, Literary reading, Teacher training

Abstract

We draw on a postgraduate module attended by students of Education and Language and Literature at the Federal University of Rio Grande do Sul, which aimed to explore individuals' willingness to read literature. We use the written production of the readers' autobiography as a method of (auto) ethnomethodology in order to discuss the experience of readers with literary reading and the repercussions of these narratives for their training as teachers of language, literature or any subject that does not dispense with reading. The method adopted allows access to an intimate sphere of the participants, highlighting social relations and conditions that shape their particular history of socialisation, which is not typically considered in statistical studies on reading. The analysis of the autobiographies presented in the form of selected segments in the article bears witness to the diversity of subjects' dispositional heritage that teaching cannot ignore.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Dias Loguercio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Jorge Morgan de Aguiar Neto, Universidade Federal de Pelotas

É Prof. Dr. da Universidade Federal de Pelotas

References

AGUIAR NETO, Jorge Morgan de. Sucesso escolar e desigualdade social: o poder do capital subjetivo. CSOnline – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, v. 32, p. 65-88, 2021a. Acesso em: 31 mar. 2022.

AGUIAR NETO, Jorge Morgan de. Diversidade de trajetórias escolares no ensino superior: o caso de estudantes de escolas públicas em cursos de prestígio. Revista de Estudos em Educação e Diversidade – REED, v. 2 n. 4, p. 01-20, 2021b. Acesso em: 31 mar. 2022.

AMORIM, Marcel Álvaro; DOMINGUES, Diego; KLAYN, Débora Ventura; SILVA, Tiago Cavalcante da. Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022.

BAGNO, Marcos. A norma oculta: língua & poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. Tradução Magali de Castro. 2. ed. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (org.). Escritos de Educação, Petrópolis: Vozes, 1999.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. São Paulo: Parábola, 56, 2015

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução Cássia Silveira e Denise Pegorin. Editora Brasiliense, São Paulo, 2004a.

BOURDIEU, Pierre. Estrutura, habitus e prática. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Tradução Wilson Campos Vieira. São Paulo: Perspectiva, 2004b.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antônio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

COULON, Alain. Ethnomethodologie et Education. Paris: PUF, 1993.

FRANCIELE. Relato. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 20 nov. 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz & Terra, 44. ed. 2013.

GRAY, David. Tradução Roberto Cataldo Costa. Pesquisa no mundo social. Porto Alegre: Penso, 2012.

JOSEANE. Relato. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 20 nov. 2021.

JÚLIA. Relato. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 18 nov. 2021.

JULIANA. Relato. Porto Alegre (Rio grande do Sul), 18 nov. 2021.

LAHIRE, Bernard. L’homme pluriel: les ressorts de l’action. Paris: Nathan, 1988.

LAHIRE, Bernard (coord.). Sociología de la lectura. Barcelona: Gedisa, 2004.

LAHIRE, Bernard. La raison scolaire: école et pratiques d’écriture, entre savoir et pouvoir. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2008.

LAHIRE, Bernard. Patrimônios Individuais de Disposições. Para uma sociologia da escala individual. In: VISSER, Ricardo; JUNQUEIRA, Lília. (org.). Dossiê Bernard Lahire. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017a.

LAHIRE, Bernard. A indissociabilidade entre linguagem e sociedade. Tradução Ricardo Visser e Maria de Lourdes Medeiros. In: VISSER, Ricardo; JUNQUEIRA, Lília. Dossiê Bernard Lahire. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017b.

LAHIRE, Bernard (dir.). Enfances de classe – de l’inégalité parmi les enfants. Paris: Editions du Seuil, 2019.

MARTELETO, Regina Maria. A cultura, o conhecimento e a informação na obra de Pierre Bourdieu. In: MARTELETO, Regina Maria.; PIMENTA, Ricardo Medeiros. (org.) Pierre Bourdieu e a produção social da cultura, do conhecimento e da informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2017.

NATÁLIA. Relato. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 22 nov. 2021.

PATRÍCIA. Relato. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 23 nov. 2021.

PETIT, Michèle. Tradução Celina Olga de Souza. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Rio de Janeiro: Editora 34, 2013.

SOARES, Magda. Leitura e democracia cultural. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy Alves; PAULINO, Graça.; VERSIANI, Zélia. (org.). Democratizando a leitura: pesquisa e práticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2008,

SOUZA SANTOS, Boaventura de. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

STREET, Brian. Tradução Marcos Bagno. Letramentos sociais. São Paulo: Parábola, 2014.

VÂNIA. Relato. Porto Alegre (Rio Grande do Sul), 23 nov. 2021.

Published

17-10-2025

How to Cite

Loguercio, S. D., & Aguiar Neto, J. M. de. (2025). What do the stories of postgraduate readers tell us about their willingness to read literature?. Journal Education in Question, 63(76). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n76ID40332