USE OF GAMIFICATION IN TEACHING-LEARNING PROCESS ABOUT PUBLIC HEALTH PROBLEMS WITH ADOLESCENTS

AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Sabrina Alves da Silva Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).
  • Natanias Macson da Silva Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).
  • Tassio Danilo Rego de Queiroz Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).)
  • Ellany Gurgel Cosme do Nascimento Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).
  • Allyssandra Maria Lima Rodrigues Maia Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).

DOI:

https://doi.org/10.21680/2178-6054.2022v13n1ID28321

Abstract

Recent studies highlight the importance of active methodologies to strengthen basic education, especially when analysing the inseparability between education and health in adolescent development. This study sought to report the use of gamification as an innovative resource in the teaching-learning process of major health problems. This is an experiential report from the perspective of extensionists, based on the use of gamification in an action of the FAASPE project in the municipality of Areia Branca/RN, aiming to identify benefits in the acquisition of knowledge about diseases in public health. Gamification proved to be positive in building anatomical and pathophysiological knowledge and risk factors of the diseases addressed, solidifying the Permanent Health Education with young people and increasing autonomy for self-care in adolescence through active student participation.

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Author Biographies

Sabrina Alves da Silva, Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).

Acadêmica do Curso de Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Brasil.

 

Natanias Macson da Silva, Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).

Graduação em Biomedicina pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Brasil. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade (PPGSS) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Brasil; Acadêmico do Curso de Medicina da UERN, Brasil.

 

Tassio Danilo Rego de Queiroz, Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).)

Acadêmica do Curso de Medicina da UERN, Brasil.

 

Ellany Gurgel Cosme do Nascimento, Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).

Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Brasil. Professora Adjunta do Curso de Graduação em Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade (PPGSS/UERN). Pró-Reitora da Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação (PROPEG/UERN).

 

Allyssandra Maria Lima Rodrigues Maia, Departamento de Ciências Biomédicas da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACS/UERN).

Doutora em Ciência Animal pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido, UFERSA, Brasil. Professora Adjunta do Curso de Graduação em Medicina da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

 

Published

05-07-2022

How to Cite

ALVES DA SILVA, Sabrina; MACSON DA SILVA, Natanias; DANILO REGO DE QUEIROZ, Tassio; GURGEL COSME DO NASCIMENTO, Ellany; MARIA LIMA RODRIGUES MAIA, Allyssandra. USE OF GAMIFICATION IN TEACHING-LEARNING PROCESS ABOUT PUBLIC HEALTH PROBLEMS WITH ADOLESCENTS: AN EXPERIENCE REPORT. Revista Extensão & Sociedade, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 178–192, 2022. DOI: 10.21680/2178-6054.2022v13n1ID28321. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/28321. Acesso em: 21 dec. 2025.