The agency of autistic students in educational research
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID39537Keywords:
Autism, Basic Education, Social model of disability, Literature reviewAbstract
This study analyzes the agency of autistic students in academic research on autism and Basic Education. Based on a review of 57 articles available in Edubase and the Scientific Electronic Library Online (SciELO), using content analysis procedures, we observed a growth in publications from the second half of the 2010s, with a predominance of case studies. However, the limited effective participation of autistic individuals as central subjects in the studies reveals that scientific production still tends to speak about them, rather than with them, reproducing the biomedical model of disability and marginalizing their actions. These results highlight the gap between the discourse of inclusion and the practice of educational research, underscoring the need for epistemological shifts that recognize autistic individuals as active agents in the construction of knowledge about their own schooling.
Downloads
References
AMARAL, Lígia Assumpção. Sobre crocodilos e avestruzes: falando das diferenças físicas, preconceitos e superação. In: AQUINO, Julio Groppa (org.). Diferenças e preconceitos na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998. p. 11-30.
ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ARAUJO, Ana Gabriela Rocha; SILVA, Mônica Aparecida; ZANON, Regina Basso. Autismo, Neurodiversidade e estigma: perspectivas políticas e de inclusão. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 27, p. 1-8, 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SECADI, 2008. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 17 jan. 2025.
BRASIL. Lei no 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 250, p. 2, 28 dez. 2012.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 127, p. 2-11, 7 jul. 2015.
FELISBINO, Cláudia; GRAFF, Patrícia. Autismo e políticas públicas brasileiras: nomeações, representações e ausências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 54, p. 1-20, 2024.
FORDE, Jennifer; BONILLA, Paola; MANNION, Arlene; COYNE, Rory; HAVERTY, Ross; LEADER, Geraldine. Health Status of Adults with Autism Spectrum Disorder. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, [s. l.], v. 9, p. 427-437, 2022.
FRANCÊS, Lyanny Araujo; MESQUITA, Amélia Araújo. As experiências nos espaços-tempos da escola sob o olhar de uma criança com Transtorno do Espectro do Autismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, p. 1-22, 2021.
FREITAS, Marco Cezar. Crianças bolivianas na educação pública: medicalização, enquadramentos deficientizadores e estigmatizações com base no transtorno do espectro autista. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 645-661, 2021.
GOMES, Camila Graciella Santos; MENDES, Enicéia Gonçalves. Escolarização inclusiva de alunos com autismo na rede municipal de ensino de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 16, n. 3, p. 375-396, set. 2010.
MELO, Sandra Cordeiro; LIMA, Carolina Barreiros; BARBOZA NETTO, Natalia; FERNANDES, Jéssica Cristina Mascarenhas. A bioecologia do autismo: uma análise dos relatos sobre as questões sociais que atravessam o desenvolvimento. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 39, p. 1-23, 2023.
MONTEL, Lays Monezi; SOUZA, Rita Rodrigues de; LEMOS, Laísse Silva. Ações e estratégias de inclusão no plano municipal de educação de Jataí - GO: foco no transtorno do espectro autista. Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 1, p. 17-33, jan./abr. 2021.
MOURA, Tiago Fernando Alves; CAMARGO, Eder Pires. Explorando o ar: o ensino de ciências para estudantes com autismo nos anos finais do ensino fundamental. Ciências em Foco, Campinas, v. 14, p. 1-26, 2021.
NEVES, Anderson Jonas; ANTONELLI, Carolina de Santi; SILVA, Mariana Girotto Carvalho; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 30, n. 2, p. 43-70, 2014.
NUNES, Débora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoas com autismo no Brasil: uma revisão de literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 26, n. 47, p. 557-572, set./dez. 2013.
NUNES, Débora Regina de Paula; SCHMIDT, Carlo. Special education and autism: from evidence-based practices to school. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 173, p. 84-103, jul. 2019.
PIMENTA, Paula Ramos. Clínica e escolarização dos alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 1, p. 1-22, 2019.
RODRIGUES, Isabel de Barros; ANGELUCCI, Carla Biancha. Estado da arte da produção sobre escolarização de crianças diagnosticadas com TEA. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 545-555, set./dez. 2018.
SOARES, Francisca Maria Cabral; NUNES, Leila Regina de Paula. A mediação pedagógica de professoras de crianças com autismo: uma avaliação a partir do uso da Escala de Aprendizagem Mediada (EAM). ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 22, n. 1, p. 86-105, jan./mar. 2020.
SOUZA, Andiara Cristina; SILVA, Guilherme Henrique Gomes. Incluir não é apenas socializar: as contribuições das tecnologias digitais educacionais para a aprendizagem matemática de estudantes com Transtorno do Espectro Autista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 33, n. 65, p. 1305-1330, dez. 2019.
VASCONCELLOS, Simone Pinto; RAHME, Mônica Maria Farid; GONÇALVES, Taísa Grasiela Gomes Liduenha. Transtorno do espectro autista e práticas educativas na educação profissional. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 4, p. 555-570, out./dez. 2020.
VASQUES, Carla. A Babel diagnóstica e a escolarização de sujeitos com autismo e psicose infantil: atos de uma leitura. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 17, n. 1, p. 7-27, 2009.
WUO, Andrea. Soares. Educação de pessoas com transtorno do espectro do autismo: estado do conhecimento em teses e dissertações nas regiões Sul e Sudeste do Brasil (2008-2016). Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 28, n. 3, p. 210-223, jul. 2019.
WUO, Andrea Soares; YAEDU, Fabiana Batista; WAYSZCEYK, Sheila. Déficit ou diferença? Um estudo sobre o autismo em pesquisas educacionais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, p. 1-21, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
