BEING AN AUTISTIC ARTIST IN WHAT REMAINS OF THE ATlANTIC FOREST
DOI:
https://doi.org/10.21680/2595-4024.2025v8n2ID42374Abstract
This text shares ecoperformative investigations by an autistic artist in what remains of the Atlantic Forest. Drawing from the experience of being an autistic-artist-professor and from the practices of the Ecoperformance Laboratory at UFSC, it proposes understanding ecoperformance as a mode of attention, ethics, and regulation. Instead of treating the environment as scenery or resource, the investigations begin by sharing processes with ecosystems, recognizing water, rocks, and plants as co-authors, teachers, and eco-regulators. The experiences show that autistic bodies —treated by ableist logic as inadequate— find in the biomes conditions for eco-regulation, adjusting rhythm, presence, and perception to environments that reduce overload, stabilize the nervous system, and generate regulation and learning.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriela Canale Miola

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)