Teacher formation in the journal Revista Educação em Questão

an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID40940

Keywords:

Teacher education, Pedagogical practice, Integral Human Formation, Integrative review

Abstract

The objective of this article was to analyze the studies published between 2020 and 2025 in the journal Revista Educação em Questão, seeking to identify perspectives that point to overcoming tensions between structural limitations and teacher formation committed to social transformation. An integrative review was used as the method. Among the main theoretical references adopted are Saviani (2021), Mészáros (2005), and Silva (2019). The research, conducted with five articles, concluded that it is imperative to analyze the concrete effects of critical teacher formation proposals on pedagogical practice, teacher autonomy, and the transformation of school reality. Thus, the study pointed to the urgency of expanding empirical investigations that accompany formative processes in real teaching contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilvan Luiz Machado Costa , Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

É Prof. Dr. do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina. É Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio

 

Carla Gonçalves Pereira Matiolla, Universidade do Sul de Santa Catarina UNISUL

É Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina. Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio

References

CARVALHO, Agda Malheiro Ferraz de. Psicologia sócio-histórica e formação continuada de professores em serviço: revisão integrativa de estudos de 2005 a 2020. 2020. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

CARVALHO, Maria Vilani Cosme de; AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; ALFREDO, Raquel Antônio. Pesquisa e formação docente: possibilidades da autoconfrontação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 58, 2020. DOI: 10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21428.

CIAVATTA, Maria. Trabalho e educação: a construção da pedagogia do trabalho. Campinas: Autores Associados, 2004.

DIOGO, Maria Fernanda; CHRIST, Charles Augusto. Psicologia e formação docente: memórias evocadas acerca da disciplina psicologia educacional. Revista Educação em Questão, Natal, v. 60, n. 66, 2022. DOI: 10.21680/1981-1802.2022v60n66ID30005.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, abr./jun. 2015.

KRAMM, Daniele de Lima. Políticas de formação de professores da educação básica no Brasil. 2019. 222 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.

MÉSZÁROS, István. Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

PUCCI, Renata Helena Pin; BEZERRA, Kauany Cerqueira Ferreira; FERREIRA, Luciana Haddad. Prática e formação docente: desafios e resistências no contexto da covid-19. Revista Educação em Questão, Natal, v. 62, n. 71, 2024. DOI: 10.21680/1981-1802.2024v62n71ID35617.

RODRIGUES, Aline Santos Pereira; SACHINSKI, Gabriele Polato; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Contribuições da revisão integrativa para a pesquisa qualitativa em Educação. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, p. 1-14, jan./dez. 2022. Disponível em: periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40627/32871. Acesso em: 25 mar. 2025.

RODRIGUES-SILVA, Jefferson; ALSINA, Ángel. Formação docente no modelo realista-reflexivo: uma aproximação do contexto brasileiro. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 60, 2021. DOI: 10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24757.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 44. ed. Campinas: Autores Associados, 2021a.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12. ed. Campinas: Autores Associados, 2021b.

SIQUEIRA, Adriana Oliveira dos Santos; SILVA, José Moisés Nunes da. Mbo’ehára rembiapo para além do alinhamento à lógica do capital. Revista Educação em Questão, Natal, v. 61, n. 68, 2023. DOI: 10.21680/1981-1802.2023v61n68ID32167.

SILVA, Monica Ribeiro da. Impertinências entre trabalho, formação docente e o referencial de competências. Revista Retratos da Escola, v. 13, n. 25, 2019, p. 123-135. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/965/pdf. Acesso em: 25 maio 2025.

SILVA, Naiane Cristina; CARVALHO, Beatriz Girão Enes. Compreendendo o Processo de Inclusão Escolar no Brasil na Perspectiva dos Professores: uma Revisão Integrativa. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 23, n. 2, 2017. p. 293-308, abr./jun. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-65382317000200010. Acesso em: 29 mar. 2024.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, 2010, p. 102-106. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/ZQTBkVJZqcWrTT34cXLjtBx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 mar. 2024.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/2317/2233. Acesso em: 25 mar. 2025.

Published

19-11-2025

How to Cite

Costa , G. L. M., & Matiolla, C. G. P. (2025). Teacher formation in the journal Revista Educação em Questão: an integrative review. Journal Education in Question, 63(77). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID40940