From the empirical self to the epistemic self
meanings attributed by deaf students to the Bachelor's Degree in Brazilian Sign Language
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n76ID39463Keywords:
Deaf education, Epistemic dimension, Teacher training, LibrasAbstract
The theoretical notion of Relationship with Knowledge, from Bernard Charlot's anthropological perspective, refers to the relationships that individuals establish with people, objects, situations, thought content, activities, and contexts related to learning and knowledge. This relationship develops in three dimensions: epistemic, social, and identity. This article highlights the epistemic dimension, the meanings attributed by the subject to knowledge in the constitution of their epistemic self. The aim of this study is to analyze the value attributed by deaf students to the Bachelor's Degree in Libras Language, based on what they say they learn and how these learning processes take place. The research, which took a qualitative and exploratory approach, involved nine deaf students from a federal university, whose narratives were obtained using the knowledge balance technique. Three meanings attributed to the course were identified: opportunity for training, work for subsistence, and linguistic self-knowledge; the latter highlighting knowledge as part of personal development and the construction of the knowing subject.
Downloads
References
AC. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
AS. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3ª reimp. da 1ª ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BICALHO, Maria Gabriela Parenti. Relação com o saber e processos de construção do eu epistêmico por estudantes de pedagogia de universidades privadas. In: CHARLOT, Bernard (org.). Juventude popular e universidade: acesso e permanência. São Cristóvão: Editora UFS, 2010.
CHARLOT, Bernard. Da relação sobre o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber – perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber nos meios populares: uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. Tradução e Revisão: Catarina Matos. Porto: Legis Editora, 2009.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
DS. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
JM. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
JF. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
QUADROS, Ronice Müller de. Língua de herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.
MS. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
NR. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
PIRES, Edna Misseno. O sucesso escolar de alunos com surdez neurossensorial severo/profunda: a educação em tempos de inclusão/exclusão. 2008, 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Goiás. Goiânia, 2008.
RL. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
SÁ, Nídia Regina Limeira de. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2002.
SANTOS, Aline Nunes. Relação de estudantes surdo com os conhecimentos escolares: percursos e percalços no aprendizado da química. 2017, 100f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.
SK. Relato. São Cristóvão (Sergipe), 15 mar. 2022.
SOUZA, Adriana Alves Novais. Identidade e sentidos na formação do licenciando surdo do curso de Letras Libras/UFS. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 4. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
