Merleau-Ponty's Phenomenology as a Framework for Educational Research
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID37444Keywords:
Phenomenology, Intentionality, Body, IntersubjectivityAbstract
This article provides a philosophical examination of Maurice Merleau-Ponty's phenomenology, specifically focusing on its methodological applications and implications for educational research. Utilizing phenomenological principles, we investigate various methodological dimensions related to the study of the body, including the intentionality of consciousness, phenomenological reduction, and intersubjectivity, all within the framework of a sensitive logic that offers an alternative approach to knowledge construction. We illustrate the application of the phenomenological approach through an analysis of research in early childhood education, with particular reference to a study conducted by Marina Marcondes Machado. This exploration offers a theoretical and methodological contribution by elucidating the relationships between bodily perception, the intentionality of consciousness, and intersubjectivity, all of which serve as expressive elements in educational research. The child's experience is presented as a polysemic resource for understanding phenomenology, especially in relation to the body, play, and creative activities, as these elements are intertwined with the sensitive logic central to the phenomenological method.
Downloads
References
BRITO, Arlete. Filosofia da matemática: Um caminho para (re)pensarmos nossa prática pedagógica. Revista Educação em Questão, Natal, v. 19, n. 5, p. 30-39, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8640. Acesso em: 4 nov. 2024.
CAPALBO, Creusa. A subjetividade e a experiência do outro: Maurice Merleau- Ponty e Edmund Husserl. Revista Abordagem Gestalt, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 25-50, jun. 2007.
DANTAS, Paulo. A intencionalidade do corpo próprio. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
FERREIRA, G. L.; NÓBREGA, T. P. da; BARBOSA JUNIOR, W. P. O sertão educa. Revista Educação em Questão, Natal, v. 48, n. 34, p. 190-215, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5773. Acesso em: 4 nov. 2024.
HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica. São Paulo: Ideias e letras, 2012.
IMBERT, Claude. Maurice Merleau-Ponty. São Paulo: Tradução Alessandro Francisco. São Paulo: República do Livro, 2024.
LIMA NETO, Avelino; LIMA, Analwik. In: NÓBREGA, Terezinha Petrucia da (org.). Estesia: corpo, fenomenologia e movimento. São Paulo: LiberArs, 2018.
MACHADO, Elisângela Pereira. DE YHWH A YESHUA: a experiência da via mística steiniana. 2021. Tese (Doutorado em Teologia) − Escola de Humanidades – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2021.
MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MARTINS, Joel; BOEMER, Magali; FERRAZ, Clarice. A fenomenologia como alternativa metodológica para pesquisa: algumas considerações. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 24, n. 1, p.139-147, abr. 1990.
MARQUES, Paulo Pimenta. Fenomenologia e fenômeno em Maurice Merleau-Ponty. Sapere Aude, v. 6, n. 12, p. 832, jan. 2016.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Psicologia e pedagogia da criança. Tradução Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Tradução Paulo Neves e Maria Ermantina Pereira. São Paulo: Cosacnaify, 2013.
MOUTINHO, Luiz Damon Santos. O sensível e o inteligível: Merleau-Ponty e o problema da racionalidade. Kriterion: Revista de Filosofia, v. 45, n. 110, p. 264-293, jul. 2004.
NASCIMENTO, Cynthia do; REZENDE, Maria Aparecida. . Mulheres quilombolas e presenças no ensino superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 62, n. 72, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/36473. Acesso em: 4 nov. 2024.
NOBREGA, Terezinha Petrucia. Uma fenomenologia do corpo. Editora Livraria da Física. São Paulo, 2010.
NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidades… inspirações Merleau-Pontyanas. Natal: IFRN, 2016.
PINHO, Vilma. Jovens negros em conflito com a lei: escola e trajetórias. Revista Educação em Questão, Natal, v. 41, n. 27, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4004. Acesso em: 4 nov. 2024.
RUPPENTHAL, Simone; DICKMANN, Ivo; BERTICELLI, Ireno. Percepção ambiental: um estudo numa escola pública municipal de Chapecó – Santa Catarina. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 48, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15175. Acesso em: 4 nov. 2024.
VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. Embodied mind: cognitive science and human experience. London: The MIT Press, 1996.
VIEIRA, Marcílio. O sentido do ensino da dança na escola. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4450. Acesso em: 4 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
