Merleau-Ponty's Phenomenology as a Framework for Educational Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID37444

Keywords:

Phenomenology, Intentionality, Body, Intersubjectivity

Abstract

This article provides a philosophical examination of Maurice Merleau-Ponty's phenomenology, specifically focusing on its methodological applications and implications for educational research. Utilizing phenomenological principles, we investigate various methodological dimensions related to the study of the body, including the intentionality of consciousness, phenomenological reduction, and intersubjectivity, all within the framework of a sensitive logic that offers an alternative approach to knowledge construction. We illustrate the application of the phenomenological approach through an analysis of research in early childhood education, with particular reference to a study conducted by Marina Marcondes Machado. This exploration offers a theoretical and methodological contribution by elucidating the relationships between bodily perception, the intentionality of consciousness, and intersubjectivity, all of which serve as expressive elements in educational research. The child's experience is presented as a polysemic resource for understanding phenomenology, especially in relation to the body, play, and creative activities, as these elements are intertwined with the sensitive logic central to the phenomenological method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno, Federal University of Rio Grande do Norte

é Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integra o Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento.

Rosie Marie, Federal University of Rio Grande do Norte

É Prof.ª Dr.ª dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integra o Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento.

PETRUCIA, Federal University of Rio Grande do Norte

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integra o Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento. É Bolsista de produtividade científica do CNPq.

References

BRITO, Arlete. Filosofia da matemática: Um caminho para (re)pensarmos nossa prática pedagógica. Revista Educação em Questão, Natal, v. 19, n. 5, p. 30-39, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8640. Acesso em: 4 nov. 2024.

CAPALBO, Creusa. A subjetividade e a experiência do outro: Maurice Merleau- Ponty e Edmund Husserl. Revista Abordagem Gestalt, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 25-50, jun. 2007.

DANTAS, Paulo. A intencionalidade do corpo próprio. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

FERREIRA, G. L.; NÓBREGA, T. P. da; BARBOSA JUNIOR, W. P. O sertão educa. Revista Educação em Questão, Natal, v. 48, n. 34, p. 190-215, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5773. Acesso em: 4 nov. 2024.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica. São Paulo: Ideias e letras, 2012.

IMBERT, Claude. Maurice Merleau-Ponty. São Paulo: Tradução Alessandro Francisco. São Paulo: República do Livro, 2024.

LIMA NETO, Avelino; LIMA, Analwik. In: NÓBREGA, Terezinha Petrucia da (org.). Estesia: corpo, fenomenologia e movimento. São Paulo: LiberArs, 2018.

MACHADO, Elisângela Pereira. DE YHWH A YESHUA: a experiência da via mística steiniana. 2021. Tese (Doutorado em Teologia) − Escola de Humanidades – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2021.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MARTINS, Joel; BOEMER, Magali; FERRAZ, Clarice. A fenomenologia como alternativa metodológica para pesquisa: algumas considerações. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 24, n. 1, p.139-147, abr. 1990.

MARQUES, Paulo Pimenta. Fenomenologia e fenômeno em Maurice Merleau-Ponty. Sapere Aude, v. 6, n. 12, p. 832, jan. 2016.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Psicologia e pedagogia da criança. Tradução Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Tradução Paulo Neves e Maria Ermantina Pereira. São Paulo: Cosacnaify, 2013.

MOUTINHO, Luiz Damon Santos. O sensível e o inteligível: Merleau-Ponty e o problema da racionalidade. Kriterion: Revista de Filosofia, v. 45, n. 110, p. 264-293, jul. 2004.

NASCIMENTO, Cynthia do; REZENDE, Maria Aparecida. . Mulheres quilombolas e presenças no ensino superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 62, n. 72, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/36473. Acesso em: 4 nov. 2024.

NOBREGA, Terezinha Petrucia. Uma fenomenologia do corpo. Editora Livraria da Física. São Paulo, 2010.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidades… inspirações Merleau-Pontyanas. Natal: IFRN, 2016.

PINHO, Vilma. Jovens negros em conflito com a lei: escola e trajetórias. Revista Educação em Questão, Natal, v. 41, n. 27, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4004. Acesso em: 4 nov. 2024.

RUPPENTHAL, Simone; DICKMANN, Ivo; BERTICELLI, Ireno. Percepção ambiental: um estudo numa escola pública municipal de Chapecó – Santa Catarina. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 48, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15175. Acesso em: 4 nov. 2024.

VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. Embodied mind: cognitive science and human experience. London: The MIT Press, 1996.

VIEIRA, Marcílio. O sentido do ensino da dança na escola. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4450. Acesso em: 4 nov. 2024.

Published

24-07-2025

How to Cite

FERNANDES, B., MEDEIROS, R., & Nóbrega, T. (2025). Merleau-Ponty’s Phenomenology as a Framework for Educational Research. Journal Education in Question, 63(75). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID37444