At the threshold of academic writing
tension, pressure, and invention
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID37390Keywords:
Academic writing, Aesthetic workshop, Text, DiscourseAbstract
The outline of this article is based on a reflection on the vicissitudes of academic writing and its points of convergence and divergence with writing in general. In this way, the article aims to analyze the conditions under which academic writing can become a place for experience, in its profound sense of formation and transformation of the self. To this end, aesthetic writing workshops were held with stricto sensu graduate students, characterized as a space for experimentation with the word. The experience of writer's block and the conflict between authorship and scientific norm are nodes of discussion fundamentally lateralized to the thinking of Michel Foucault and Roland Barthes. Consequently, the importance of recovering the procedural dimension of writing and the intimacy with words that seems to be obstructed when students enter the university environment is highlighted. Based on the experience with the workshops and the bibliographic review, we developed arguments to think about research writing as a threshold experience, permeated by negotiations between creative practices and institutional demands.
Downloads
References
AMORIM, Marília. Vozes e silêncio no texto de pesquisa em ciências humanas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p 7-19, jul. 2002.
BARTHES, Roland. Escritores e escreventes. 3. ed. Tradução Leyla Perrone-Moisés. In: Crítica e verdade. São Paulo: Editoria Perspectiva, 2007.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. 3. ed. Tradução: Mario Laranjeira. Editora WMF Martins Fontes. São Paulo: 2012.
BARTHES, Roland. Aula. Tradução Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Editora Cultrix, 2013.
BURGARELLI, Cristóvão Giovani; RIBEIRO, Pollyanna Rosa. Alguns efeitos do discurso da ciência na atualidade. Revista Educação em Questão. Natal, v. 38, n. 24, p. 34-57, maio/ago. 2010.
COSTA, Luciano Bedin. Aos que ainda escrevem: a escrita acadêmica nos designs do neoliberalismo. Linha Mestra, n. 33, p. 21-28, set./dez. 2017.
COSTA, Luciano Bedin da; COSTA, Luciano Bedin da. Short Scenes: a escrita acadêmica como combate. Revista Polis Psique, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 171-186, ago. 2019.
COSTA, Luis Artur. O corpo nas nuvens: o uso da ficção na psicologia social. Fractal: Revista de Psicologia, v. 26, p. 551-576, 2014 (Dossiê Arte, Narrativas e Subjetividade).
FESTAS, Isabel; MATOS, Armanda; SEIXAS, Ana. Escrita académica e plágio no ensino superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 56, p. 1-20, abr./jun. 2020.
FRANCO, Gustavo Naves. Complexidade e cotidiano acadêmico: práticas de escrita, leitura e presença. In: Siqueira, Isabel Rocha; Magalhães, Bruno. Caldas, Mariana; Matos, Francisco (org.). Metodologia e relações internacionais: debates contemporâneos. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2019 (v. 2).
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Tradução de Josué C. Monteiro. In: MOTTA, Manoel Barros da (org.). Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.
FOUCAULT, Michel. A verdade e o poder. 28. ed. Tradução Roberto Machado. Microfísica do poder. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2014.
GAGNEBIN, Jean Marie. Entrevista. Redobra, n. 14, ano 5, p. 13-17, 2014.
HENRIQUES, Antônio. A grande travessia: textos acadêmicos para gente do risco e do movimento ousado. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 523-539, maio/ago. 2021.
KIRINUS, Gloria. Synthomas de poesia na infância. São Paulo: Paulinas, 2011.
KOHAN, WALTER. Sobre a escrita acadêmica, a política e a amizade... In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2016.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2016.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
LEÃO, Thiago Marques; IANNI, Aurea Maria Zöllner; GOTO, Carine Sayuri. Sofrimento psíquico e a universidade em tempos de crise estrutural. Revista Em Pauta: teoria social e realidade contemporânea, v. 17, n. 44, 2019.
LINHARES, Célia. Escrever e viver: estranhamentos e estranhamentos recíprocos. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (org.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2016.
M. Entrevista. Florianópolis (Santa Catarina). 1º jul. 2022.
MOSCHEN, Simone. DO Ó, Jorge Ramos. A escrita da pesquisa: uma conversa a partir de Freud, Lacan e Foucault. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 740-767, maio/ago. 2021.
MOTTA, Clara Urzedo Rocha. Como afiar palavras: escrita acadêmica, experiência e subjetividade. 2023, 135f Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
PEREIRA, Marcos Villela. A escrita acadêmica – do excessivo ao razoável. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 213-244, jan./mar. 2013.
PERRONE-MOISÉS, Leila. Prefácio. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. 3. ed. Tradução: Mario Laranjeira. Editora WMF Martins Fontes. São Paulo: 2012.
REZENDE, Camila Ribeiro Almeida. Como escrever academicamente? Uma sociologia artística da escrita acadêmica, das emoções e do processo criativo. 2021, 379 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
SILVA, Raísha Gonçalves. Nas entrelinhas da pós-graduação: o processo de subjetivação na experiência da escrita acadêmica. 2021, 130 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
ZANELLA, Andrea Vieira. ArteUrbe: jovens, oficinas estéticas e cidade. Curitiba: Appris, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
