High Ability/Giftedness in university students from 19 countries
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n75ID40258Keywords:
High Ability/Giftedness, University adult students, Identification, Socioemotional aspectsAbstract
The paper presents a subset from the study carried out by the Phoenix International Research Group, whose objective was to analyze the socio-emotional aspects of adults with High Abilities/Giftedness (HA/GT) who are formally identified, in an advanced process of identification, or self-identified. The objective of this article was to analyze the same aspects of the statements of the 94 participating university students. The methodology of the study is qualitative, of a descriptive-analytical nature. Data collection was carried out through a questionnaire in 10 languages, originally answered by 1,060 adults, including the students whose statements were analyzed here based on the categories: identification, fears and difficulties, preferences, and perceptions about the university. The theoretical foundation was based on the studies of Gardner (1993, 2000), Renzulli (2016), and Pérez-Barrera (2024, 2025). Regarding the socio-emotional aspects, the results showed that the fear of failure, the confrontation with traditional pedagogical strategies, bullying, and perfectionism contribute to their emotional and educational vulnerability.
Downloads
References
ACEREDA-EXTREMIANA, Amparo. Niños superdotados. Madrid: Pirámide, 2000.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. edição ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016.
EDDLES-HIRSCH, Katrina. O papel do contexto social no processo de desenvolvimento de talentos no ensino superior. Revista Australiana de Educação para Superdotados. v. 28, n. 2, p. 17-28. 2019. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?view_op=view_citation&hl=pt-BR&user=vM4EFKgAAAAJ&citation_for_view=vM4EFKgAAAAJ:IjCSPb-OGe4C.
Acesso em: 24 fev. 2025.
F14. Relato. Brasil, 13 set. 2023.
F17. Relato. Brasil, 4 ago. 2023.
F30.Relato. Brasil, 8 ago. 2023.
F23. Relato. Brasil, 17 ago. 2023.
F74. Relato. Brasil, 23 ago. 2023.
F103. Relato. Uruguai, 11 ago. 2023.
F214. Relato. Brasil, 6 out. 2023.
F289. Relato. Canadá, 23 ago. 2023.
F453. Relato. Polônia, 6 set. 2023.
F467. Relato. Dinamarca, 8 ago. 2023.
F614. Relato. Alemanha. 9 ago. 2023.
F700. Relato. Hong-Kong China, 7 ago. 2023.
F754. Relato. México, 10 ago. 2023.
F763. Relato. México, 9 ago. 2023.
F764. Relato. México. 10 ago. 2023.
F778. Relato. Bélgica. 29 ago. 2023.
F938. Relato. Eslovênia. 4 ago. 2023.
F954. Relato. Coréia do Sul. 11 ago. 2023.
F993. Relato. Argentina. 15 set. 2023.
F1002. Relato. Uruguai. 25 ago. 2023.
F1008. Relato. Argentina, 13 ago. 2023.
F1019. Relato. México. 20 ago. 2023.
F0154. Relato. Estados Unidos. 23 set. 2023.
GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.
GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro. Objetiva, 2000.
GAGNÉ, François. From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. In: Sternberg, Robert; Davidson, Janet (Eds.). Conceptions of giftedness. 2. ed. Cambridge University Press. 2005.
IRUESTE, Paula; ZIRALDO, Marianela, SECO, Ailen. Personas adultas con altas capacidades: ¿dónde quedó el potencial? In: PÉREZ-BARRERA, Susana Graciela (org.). Altas Habilidades/Superdotación: una nueva mirada. Montevidel: Universidad de la Empresa, 2024.
MATOS, Denise Maria de; MOREIRA, Laura Ceretta; KUHN, Cleusa. Jovens Superdotados na Educação Superior: um desafio para a docência. Aprender – Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 26, p. 198-214, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/8632. Acesso em: 14 mar. 2025.
M23. Relato. Brasil, 25 ago. 2023.
M24. Relato. Brasi, 5 ago. 2023.
M33. Relato. Brasil, 6 set. 2023.
M51. Relato. Uruguay, 4 ago. 2023
M300. Relato. Canadá, 5 ago. 2023.
M435, Relato. Estados Unidos, 18 ago. 2023.
M85. Relato. Países Baixos. 20 ago. 2023.
M322. Relato. Canadá, 5 out. 2023.
M35. Relato. Chipre. 6 nov. 2023.
M388. Relato. Chile, 23 ago. 2023.
M596. Relato. França. 20 ago. 2023.
M629.Relato. Grécia. 5 out. 2023.
M740. Relato. México. 30 ago. 2023.
M896. Relato, Peru, 9 set. 2023.
M957. Relato. Coreia do Sul, 8 ago. 2023.
N351. Relato. Canadá. 25 set. 2023.
N709. Relato. Hong-Kong China, 23 ago. 2023.
M98355. Relato. Uruguai. 27 ago. 2023.
N351. Relato. Canadá. 30 ago. 2023
N709. Relato. Hong-Kong China, 30 ago. 2023
NEUMAN, Patrícia; SABATINI, Juliana. O Equívoco entre Superdotação e TEA na avaliação psicológica: um estudo de caso de uma mulher adulta. Revista Neurodiversidade, v. 3, p. 1-17, 2022. Disponível em: https://www.institutoneurodiversidade.com/3105. Acesso em: 24 mar. 2025.
OLIVEIRA, Ana Paula Santos de; ORLANDO, Rosimeire Maria. Perfil dos estudantes com altas habilidades no ensino superior: uma análise por indicadores educacionais. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 11, n. 6, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/28697. Acesso em: 13 abr. 2025.
PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Proposta de orientações pedagógicas para a organização e oferta de Atendimento Educacional Especializado (AEE) – para alunos com Altas Habilidades/Superdotação. Brasília, UNESCO/MEC/SEESP, 2011.
PÉREZ-BARRERA, Susana Graciela; CHAGAS-FERREIRA, Jane. ¿Y después que crecí? In: Susana Graciela PÉREZ-BARRERA (org.). Altas Habilidades/Superdotación: una nueva mirada. Montevideo: UDE, 2024.
PÉREZ-BARRERA, Susana Graciela. Mitos sobre Altas Habilidades/Superdotación: creencias y prejuicios que siguen espantando. In: Maria Isabel de ARAÚJO, Eliamar GODOI; Letícia Leite de SOUZA; Susana Graciela PÉREZ-BARRERA. A escolarização da pessoa com altas habilidades/superdotação: metodologias, estratégias propositivas e práticas inclusivas. Jundiaí: Paco, 2025.
RENZULLI, Joseph S. Conceptions and Identification of Giftedness. In: REIS, Sally M. Reflections on Gifted Education. Critical Works by Joseph S. Renzulli and Colleagues. Wako, Texas: Prufrock Press, 2016.
TOURÓN, Javier; RANZ, Roberto. Características del alumnado con altas capacidades: algunas pistas para su identificación. In: PFEIFFER. Steven. Identificación y evaluación del alumnado con altas capacidades. Madrid: UNIR Editorial. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/348566561_Caracteristicas_del_alumnado_con_altas_capacidades_algunas_pistas_para_su_identificacion Acesso em: 25 fev. 2025.
WEBB, James. Misdiagnosis and Dual Diagnosis of Gifted Children. Supporting Emotional Needs of the Gifted. Saint Paul, 2000. Disponível em: https://www.sengifted.org/post/misdiagnosis-and-dual-diagnosis-of-gifted-children. Acesso em: 12 abr. 2025.
WEBB, James. Misdiagnosis and Dual Diagnosis of Gifted Children, Minnesota Council for the Gifted and Talented annual conference. The newsletter of the Minnesota Council for the Gifted and Talented (MCGT). University of Saint Thomas, Saint Paul, September/October 2006. Disponível em: https://www.jeffcogifted.org/uploads/1/0/8/9/108938165/misdiagnosis_and_diagnosis_of_gt_by__james_t_webb.pdf. Acesso em: 24 nov. 2024.
WEBB, James. Misdiagnosis and Dual Diagnosis of Gifted Children. Supporting Emotional Needs of the Gifted. Saint Paul, 2011. Disponível em: https://sengifted.org/misdiagnosis-and-dual-diagnosis-of-gifted-children/ Acesso em: 12 abr. 2025.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Newsroom. Fact sheets. Health Topics. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets. Acesso em: 3 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
