Reality according to Bauman and its implications for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n76ID40183

Keywords:

Zygmunt Bauman, Liquid modernity, Education, Paulo Freire

Abstract

This article analyzes the implications of Zygmunt Bauman's thinking for Education, based on the concept of Liquid Modernity. The fluidity of human relationships, the weakening of institutions and social instability directly impact educational practices, requiring a profound reconfiguration of the school and its objectives. With a critical-reflexive approach, it proposes to articulate Bauman and Paulo Freire to understand the implications of Liquid Modernity in Education, highlighting the urgency of a pedagogical practice committed to integral education, autonomy and social justice. The conclusion highlights that the articulation between Bauman and Freire emphasizes how Liquid Modernity weakens educational institutions, requiring a reorientation of the school's objectives. Given social fluidity and the logic of consumption, education must go beyond mere adaptation to market demands and assert itself as an ethical space for resistance and collective creation, forming autonomous, critical, and supportive individuals and promoting effective social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilson José Gonchorovski, Universidade Regional Integrada do alto Uruguai e das Missões

É Prof. Mestrando do Programa de pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do alto Uruguai e das Missões. Integra o Grupo de Pesquisas e Estudos em Filosofia

Claudionei Vicente Cassol, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

É Prof. Dr. da Programa de pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do alto Uruguai e das Missões. Integra o Grupo de Pesquisas e Estudos em Filosofia

 

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Em busca da política. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BAUMAN, Zygmunt. 44 cartas do mundo líquido moderno. Tradução Vera Pereira. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BAUMAN, Zygmunt; BORDONI, Carlo. Estado de crise. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

CASSOL, Claudionei Vicente; MOLL, Jaqueline. Educação e projeto de sociedade: disputas em torno do Ensino Médio no atual contexto brasileiro. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v. 13, n. 2, p. 1-19, 2024. DOI: https://doi.org/10.47328/rpv.v13i2.16876.

DALLA VECHIA, Agostinho Mário. Afetividade. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

REIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2018.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

KIELING, José Fernando. Alienação. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

KRONBAUER, Luiz Gilberto. Ação-reflexão. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MACHADO, Rita de Cássia de Fraga. Autonomia. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

RIBOLI, Cesar. A judicialização do direito à educação ingantil no estado do Rio Grande do Sul. 2019. 219f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.

SANTOS, Boaventura de Souza. Fórum Social Mundial: manual de uso. São Paulo: Cortez Editora, 2005.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. Modernidade/pós-modernidade. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

STRECK, Danilo Romeu. Pesquisa (ação) participante e convergências disciplinares. Porto Alegre: Civitas, 2008.

STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Published

17-10-2025

How to Cite

Gonchorovski, G. J., & Cassol, C. V. (2025). Reality according to Bauman and its implications for education. Journal Education in Question, 63(76). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n76ID40183