AUTISTIC ARTIST ON STAGE:
JOURNEY AND REFLECTIONS OF RODRIGO AVELAR
DOI:
https://doi.org/10.21680/2595-4024.2025v8n2ID40516Abstract
This text presents a first-person narrative by Rodrigo Lucas da Silva Avelar, an autistic artist and undergraduate student in Theatre Education at the Federal University of Amapá (UNIFAP). Based on an interview conducted by his undergraduate thesis advisor in June 2025, Rodrigo shares memories, formative experiences, and reflections on autism, artistic creation, and teaching. The transcript was reorganized into a narrative format, preserving his speech style marked by pauses, repetitions, and poetic imagery as a gesture of subjective and aesthetic affirmation. The text addresses themes such as childhood, late diagnosis, institutional support, experiences in theatre education, and future projections. The ethical listening that guides this work is inspired by a range of authors who discuss inclusive and sensitive practices in the fields of art and education, including Paulo Freire, Janaina Leite, Ernesto Martins Fagundes, Valéria Marchi, Kilza Setti, Eliane Potiguara, Ana Mae Barbosa, Ana Beatriz Barbosa Silva, Rosana Nunes, and Maria Inês Teixeira. The full interview, in both video and transcript formats, is available online.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rodrigo Avelar, Tifanny Matos, Adriana Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)